TYP: a1

Karaibska krucjata – Płonący Union Jack

środa, 3 października 2012
MZ

Każdy z pilnych czytelników – czyli takich, którzy od czasu do czasu sięgają po słowo zapisane w formie papierowej – drzemie mały chłopiec. Nic zatem w tym dziwnego, że jeśli tenże dostrzeże okładkę, która wprost sugeruje niewątpliwie porywającą i przygodową treść, to bez zastanowienia po taką książkę sięgnie.

Zwabiony wyglądem owej okładki raczej się nie zawiedzie, bowiem autor uczynił wiele, by zaspokoić może niezbyt wyszukane, ale prawdziwie chłopięce oczekiwania. Co tu zatem mamy? Otóż mamy wszystko to, co powieść przygodowa mieć powinna. Piraci, korsarze, bitwy morskie, pojedynki, tajemnicze wydarzenia i oczywiście uczucie - bez wątków romansowych taka powieść była by niekompletna, okaleczona. Co może razić, to miejscami zbyt soczysty i zalatujący współczesnością język dialogów. Nie do końca korespondujący z epoką, w której fabuła się dzieje. Ale w końcu, po pierwsze nikt nie wie jak tak naprawdę rozmawiali ze sobą korsarze w XVIII wieku, a po drugie ten którego zwabiła wcześniej omawiana okładka, raczej nie oczekuje wysublimowanej literatury. Czyli taka rada potencjalny czytelniku – zanim wyłożysz kasę na tę książkę, przyjrzyj się dokładnie okładce, jeśli ci się podoba - to śmiało!


Marcin Mortka „Karaibska krucjata – Płonący Union Jack”

Wydawnictwo Fabryka Słów, Lublin 2011

Wydanie I

stron 424

TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 20 września

Po zwycięstwie w regatach Plymouth-Vilamoura-Plymouth już na Kanale La Manche w silnym wietrze "Almatur II" łamie maszt; po prowizorycznej naprawie jachtu kontynuuje żeglugę do Dover, tuż przed portem w wyniku wywrotki jacht zatonął, a załogę uratowano.
wtorek, 20 września 1983
Rozpoczęły się pierwsze po II wojnie światowej regaty o Puchar Ameryki; wszystkie wyścigi wygrała "Columbia" z Briggsem Cunninghamem jako skipperem.
sobota, 20 września 1958
W Hamburgu został zwodowany "Passat", bark przeznaczony dla armatora Ferdinanda Leisza; przez lata żeglował do Australii i Ameryki Południowej, a obecnie pełni funkcję statku muzeum w Travemuende.
środa, 20 września 1911