W gdyńskiej stoczni Crist trwa budowa kolejnej innowacyjnej jednostki. To ELEKTRA – prom z hybrydowym napędem. To druga taka jednostka w Europie.
Fot. Crist S.A. |
ELEKTRA będzie miała 97 m długości oraz 15 m szerokości. Na jej pokładzie zmieści się 372 pasażerów i 90 samochodów. Do obsługi tego nowoczesnego promu wystarczy załoga licząca sobie zaledwie trzy osoby.
Nowością w jednostce jest zastosowanie hybrydowego napędu dieslowo-elektrycznego. ELEKTRA zostanie wyposażona w trzy silniki główne diesla, dwa pędniki azymutalne oraz zestaw akumulatorów. Będą one przystosowane do niesprzyjających warunków klimatycznych – układ oparty na komponentach Siemensa, o żywotności m.in. 10 lat, ma podołać północnym niskim temperaturom oraz dużym opadom śniegu. Baterie promu będą ładowane podczas wyładunku i załadunku a na załadowanie ich wystarczy zaledwie 7 minut. Docelowo jednostka będzie zasilana energią z baterii, a jeśli zajdzie taka potrzeba – silnikiem diesla.
Prom powstaje dla fińskiego armatora Finferries. Będzie obsługiwał przeprawę promową między Parainen a Nauvo w Finlandi.
ELEKTRA ma być gotowa już w kwietniu tego roku.
Tagi: prom, Crist SA, stocznia, Elektra