Innowacyjny system autorstwa naukowców Akademii Morskiej w Szczecinie trafi na pokłady wszystkich promów Polferries. Umowa pomiędzy Polską Żeglugą Bałtycką a spółką Sup4Nav – operatorem systemu Navdec – została podpisana w czwartek 8 grudnia w Kołobrzegu.
Na zdjęciu (od lewej) Piotr Wołejsza, prezes Sup4Nav oraz Jakub Komers, dyrektor ds. technicznych PŻB SA. Fot. Materiały prasowe |
Wynalazek mający na celu wspomaganie pracy nawigatorów był testowany na pokładach promów m/f Wawel i m/f Mazovia od początku 2016 roku. Teraz trafi również na m/f Baltivia, pływający ze Świnoujścia do Ystad. PŻB podjęło decyzję o wyposażeniu promów w Navdec, by podnieść bezpieczeństwo pasażerów i transportowanych ładunków.
Navdec to pierwszy na świecie system nawigacyjny zapobiegający kolizjom w ruchu morskim. Narzędzie zbiera wszystkie dane określające bieżącą sytuację statku, a w przypadku zagrożenia kolizją proponuje bezpieczny kurs. Może również stanowić jeden z podstawowych elementów systemu nawigacji jednostek autonomicznych. Technologia została opracowana w Akademii Morskiej w Szczecinie. Obecnie wdrażana jest przez spółkę Sup4Nav, powołaną specjalnie w celu komercjalizacji wynalazku. Fakt, że Navdec jest polskim wynalazkiem był dodatkowym atutem dla operatora Polferries. – Jako polska firma cieszymy się, mogąc korzystać z rodzimych rozwiązań – zapewnił Jakub Komers, dyrektor ds. technicznych PŻB SA.
Tagi: nawigacja, promy, navdec, Akademia Morska w Szczecinie