OK, może nie tyle problem, ile blokada. I to całkowita. Wczoraj, tj. 23 marca 2021 roku ogromny kontenerowiec MV Ever Given utknął na mieliźnie w Kanale Sueskim. Na dodatek, jednostka ustawiła się niemal w poprzek, skutecznie blokując jakikolwiek ruch w obie strony.
Jak to się stało?
Update: still stuck.
— John Scott-Railton (@jsrailton) March 23, 2021
How big is this #SuezCanal plug? Ultra big.
MV #EVERGIVEN
Size: 400m long / 59m wide
Gross tonnage: 219,079
Capacity: 20,388 TEUs (20ft container equivalents).
One of the largest container ships in operation. pic.twitter.com/rJunpJrAKE
Według danych AIS jednostka ustawiła się dziobem w stronę południowego krańca kanału, na 151 kilometrze, w okolicy Suezu (Egipt). Agent morski GAC poinformował, że MS Ever Given będący w drodze z Rotterdamu do Chin wszedł na mieliznę o godzinie 7:40 czasu lokalnego. Najbardziej prawdopodobną przyczyną tego zdarzenia była awaria zasilania, jaka wystąpiła podczas tranzytu. Statek osiadł w taki sposób, że ruch w obu kierunkach został całkowicie zatamowany. Na miejsce natychmiast przybyło kilka holowników celem zepchnięcia giganta z mielizny.
Prawdziwy pech
Awaria zasilania mogła zdarzyć się każdemu (chociaż w zasadzie nie powinna, ale jak wiemy, przypadki chodzą po statkach). Faktem jest jednak, że trafiło na prawdziwego olbrzyma, dlatego też ranga wygenerowanych w ten sposób kłopotów była naprawdę duża. Warto przypomnieć, że mierzący 400 metrów długości i 20 000 TEU MS Ever Given jest jedną z największych eksploatowanych na świecie jednostek. Zalicza się go do tzw. „mega statków”, czyli ultradużych kontenerowców (ULCV).
Komunikat GAC
Co ciekawe, MS Ever Given nie płynął sam – kontenerowiec stanowił część konwoju. Na szczęście, nikomu nic się nie stało. GAC ogłosił w związku z tym incydentem następujący komunikat: „Statek o pojemności 199 489 GT był piąty w konwoju jadącym na północ. Żaden ze statków przed nim nie ucierpiał, ale piętnaście za nim zostało zatrzymanych na kotwicowiskach w oczekiwaniu na oczyszczenie kanału. Konwój kierujący się na południe również został zablokowany”.
Nie tylko MS Ever Given
Warto przypomnieć, że nie jest to pierwszy raz, kiedy jakiś morski gigant zblokował szlak wodny. W 2016 roku liczący 399 metrów długości CSCL Indian Ocean (19100 TEU) utknął na pięć dni na Łabie w pobliżu Hamburga. Aby zepchnąć go z mielizny potrzebna była praca 12 holowników.
Innymi słowy, takie rzeczy się zdarzają. To kiedy uda się uwolnić MS Ever Given, zależy do pewnego stopnia od sił natury - w okolicy południowego krańca Kanału pływy mogą dochodzić do 1,9 metra, jest więc spora szansa, że woda wraz z pracą holowników pozwolą na uwolnienie jednostki.
Tagi: Kanał Sueski, kontenerowiec, blokada, MS Ever Given