TYP: a1

Bitwa morska pod Diu

środa, 16 marca 2011
Weronika Morys
Bitwa pod DiuBitwa morska pod Diu, zwana także drugą bitwą pod Dżaul, odbyła się 3 lutego 1509 roku w porcie Diu u zachodniego wybrzeża Półwyspu Indyjskiego (na północ od Bombaju). W starciu uczestniczyły siły portugalskie i egipskie.

Portugalski wicekról Francisco de Almeida, którego syn Lourenço poniósł śmierć pod Dżaul, pałał żądzą zemsty. Flota portugalska, która wyruszyła w celu wzięcia odwetu składała się z 18 okrętów: 5 dużych i 4 małych karak (nau), 6 karawel i 3 mniejszych jednostek. Na ich pokładach znajdowało się około 1900 osób. Ich przeciwnicy byli znacznie silniejsi. Sprzymierzeńcami sił sułtana egipskiego byli Turcy, flota sułtana Gujaratu oraz kontyngent władcy Kalikatu. W skład tych sił wchodziło około 100 okrętów, chociaż tylko 12 z nich stanowiły większe jednostki.

Już 2 lutego doszło do pierwszego starcia w pobliżu Diu, jednak nie przyniosło ono większych rezultatów. 3 lutego eskadra portugalska zaczęła płynąć wgłąb kanału portowego do portu Diu. DiuNajsilniejsze jednostki sprzymierzonych były rozmieszczone po lewej stronie kanału. Kolejne portugalskie  jednostki wpływające do kanału ostrzeliwały siły wroga oraz abordażowały największe z okrętów sprzymierzonych. Z powodu małej szerokości kanału siły egipskie nie mogły wykorzystać swojej przewagi liczebnej, a Portugalczycy atakowali ich okręty jeden po drugim.

Bitwa zakończyła się zwycięstwem Portugalczyków. Nie stracili oni żadnego okrętu, a straty w ludziach wyniosły 32 zabitych i 300 rannych. Po stronie egipskiej zatopiono ponad 20 okrętów, 3000 osób poniosło śmierć, wielu było rannych i trafiło do niewoli. Następnego dnia dowódca garnizonu Diu, Meliqueaz, poddał flotę i miasto oraz zwolnił jeńców portugalskich wziętych pod Dżaul. Jednak żądny zemsty Francisco de Almeida kazał zabić większość wziętych do niewoli Turków.

W rezultacie bitwy Portugalczycy zyskali kontrolę nad morzami wokół Indii. Dalszą konsekwencją było ułatwienie podboju części Indii przez Portugalczyków od 1510 roku i utworzenia Indii Portugalskich.
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 23 lutego

Do portu w Akrze zawinął "Borobudur", replika starożytnego statku ludów zamieszkujących Indonezję, co potwierdziło tezę, że dzisiejsi budowniczowie nie zapomnieli rzemiosła żeglarskiego. Rejs z Dżakarty trwał 7 miesięcy, a statkiem dowodził Philip Beal.
poniedziałek, 23 lutego 2004
Zmarł nestor polskiego żeglarstwa Zygmunt Twardowski, pracownik Gdańskiej Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu. W latach 1956-1957 był mistrzem Polski w klasie Finn, później prowadził kadrę narodową w tej klasie.
niedziela, 23 lutego 2003
Kpt Krzysztof Baranowski na jachcie "Polonez" opłynął przylądek Horn jako pierwszy polski żeglarz-samotnik.
piątek, 23 lutego 1973
Odbył się w Warszawie pierwszy powojenny, a XV z kolei Sejmik PZŻ; na prezesa PZŻ wybrano Kazimierza Białkowskiego.
sobota, 23 lutego 1946
Urodził się Juliusz Sieradzki, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, uczestnik olimpiady w Kilonii (1936 r.), projektant małych jachtów mieczowych, także jachtu kabinowego "Farys". Konstruktor popularnej Omegi (1942 r.). Był pierwszym mistrzem Polski w klasi
piątek, 23 lutego 1912