Szkoła żeglarstwa 4winds - Locja Zatoki Gdańskiej dla żeglarzy. Hel

piątek, 14 października 2016
kpt. Krzysztof Piwnicki
Hel to ciekawa i godna polecenia miejscowość turystyczna z licznymi zabytkami i atrakcjami oraz portem rybackim i mariną jachtową usytuowaną od wewnętrznej części zatoki Gdańskiej.

Locja Zatoki Gdańskiej Hel


Mimo, że marina na Helu posiada prawie 40 miejsc postojowych dla jachtów i motorówek a obsługa portu stara się aby dla każdego wygospodarować choć kawałek nabrzeża, to znalezienie tu miejsca w środku sezonu jest nie lada wyczynem. Największe problemy z miejscem są oczywiście w weekendy. Na szczęście stacjonuje tu stosunkowo mało jednostek rezydenckich a sama przystań ma raczej charakter rotacyjny. Możemy się tu zatrzymać przy kejach pływających oraz nabrzeżu pirsu południowego przeznaczonego raczej dla większych jachtów i motorówek. Te mogą stawać także po zewnętrznej stronie tego pirsu w awanporcie (po wcześniejszym uzgodnieniu z Kapitanatem). Jest to oczywiście miej wygodne ze względu na wysokość nabrzeża od tej strony. Jednak w sytuacji „zakorkowania” mariny, może to być jedyna alternatywę dla zawijających tu żeglarzy.

Nabrzeża przystani żeglarskiej wyposażone są w krany z bieżącą wodą oraz słupki energetyczne. Ich ilość jest jednak problematyczna i trzeba liczyć się z tym, że przy pełnym obłożeniu podłączenie się do prądu może być nie łatwe. Ponad to w wielu miejscach gniazdka energetyczne są dość znacząco oddalone od nabrzeża tak więc warto mieć przygotowany długi kabel z eurozłączką. Niestety odczuwalny jest tu także brak wystarczającej ilości ujęć wody. Również śmietniki są rozlokowane dość rzadko.






Locja Zatoki Gdańskiej Hel

Cumując na Helu warto pamiętać, że na kejach pływających znajdziemy polery za równo w kształcie oczek jak i klasyczne knagi. Przy nabrzeżu pirsu południowego, gdzie można stanąć longside polery są w większości w kształcie grzybków. Niestety na Helu nie ma stacji paliwowej. I to nie tylko w samej marinie, ale w ogóle w całym mieście. Tak więc nie będziemy mogli tu zatankować. Zapomnijmy też o możliwości podjechania pod jacht autem w celu choćby załadowania zaopatrzenia. Te będziemy musieli tachać spory kawałek. Na oddalonym o kilkadziesiąt metrów deptaku znajdziemy za to liczne sklepy z pamiątkami, restauracje i tawerny oraz bankomaty. Pamiętajmy jednak, że Hel to miejscowość typowo turystyczna i poza sezonem życie tu zamiera.

W basenie jachtowym wybudowano kilka lat temu słynne helskie „Jajo”. Nazywane przez wielu „tulipanem”, „czosnkiem” itp. Nazwy te budynek, w którym mieści się informacja turystyczne, prysznice, toalety i sala wypoczynkowa dla żeglarzy, zawdzięcza oryginalnym ścianom zewnętrznym. Mimo wielu skojarzeń w rzeczywistości mają one symbolizować żagle. Port i marina jachtowa na Helu stanowią doskonale osłonięty port schronienia, choć należy pamiętać, że przy wiatrach południowych dostająca się tu fale mogą być bardzo problematyczne.

Podejście do Helu nie jest nazbyt wymagające warto jest jednak zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów. Jednostki wchodzące i wychodzące powinny się zgłaszać do Bosmanatu Hel - UKF 10. Płynąc od strony „pełnego morza” należy opłynąć Cypel Helski omijając znak kardynalny południowy „HL-S” prawą burtą tak aby nie zahaczyć o mielizny przy samym cyplu.

Locja Zatoki Gdańskiej Hel


Od kardynałki kierujemy się już prosto na północ w główki portu (lekko kul lewej główce).

Płynąc od strony Zatoki, np. z Gdyni, Jastarni czy Gdańska lub Sopotu doskonałą pomocą nawigacyjną będzie wspomniane już „helskie jajo”. Główki portu znajdują się na lewo do niego. Szerokość wejścia to ok. 76 m. Niestety dość często zdarza się, że na przedłużeniu falochronu zachodniego, na którego końcu znajduje się główka czerwona, ustawione są sieci. Pamiętać tez trzeba, że zaraz po zauważeniu wejścia do portu należy kierować się do niego. Dalsza żegluga zakończyć się bowiem może na płyciznach występujących po prawej stronie od główki zielonej.

W nocy należy uważać aby nie znaleźć się w sektorze białym prawej główki wejściowej! Po wejściu do awanportu kierujemy się na prawy kraniec pirsu południowego za którym skręcając ostro w lewo trafimy do basenu jachtowego. Jeszcze tylko przejście 45 m szerokości wejścia po między pirsem południowym (Kaszubskim) a wewnętrznym (Rybackim) i jesteśmy „w domu”. Dopuszczalne głębokości w basenie jachtowym nie przekraczają 4,5 m. Zwracajmy też uwagę na stacjonujące w basenie rybackim kutry, jednostki przewożące turystów oraz jednostki pasażerskie, które w sezonie, kursują na trasie z Gdyni, Gdańska i Sopotu. Te cumują przy falochronie wschodnim awanportu. W sezonie coraz częściej spotkamy też skutery wodne i riby wożące turystów z dużą prędkością.

Port w Helu honoruje zasadę gościnności. Jeżeli czas naszego postoju nie przekroczy zatem dwóch godzin, i taki zdeklarujemy przy zgłoszeniu wejścia, unikniemy opłat portowych. Oczywiście pod warunkiem, że nie będziemy korzystać z wody czy elektryczności. Jeżeli zgłaszamy dłuższy postój to opłata wyniesie nas zależnie od długości jachtu. Np. za postój jachtu o długości do 8 m. zapłacimy na dobę 30 pln. Za postój jachtu od 10 do 12 m. 40 pln. Postój statkiem o długości 10 – 12 m to już wydatek 50 pln za dobę. Opłaty postojowe pobiera przedstawiciel firmy zarządzającej portem, który często podjeżdża pod jacht rowerem. Niestety nierzadko spotkamy się ze strony tego urzędnika z pytaniem o długość jednostki i żądaniem uiszczenia opłaty, zanim zakończymy cumowanie i padnie sakramentalne „Tak stoimy”. Sam wielokrotnie miałem tę wątpliwą przyjemność tłumaczenia, że niestety nie podam żadnych informacji zanim jednostka nie zostanie właściwie „zaparkowana” a ja i moja załoga nie zakończy swojej pracy. Budziło to niestety irytacje „Pana na rowerku”. Po bliższym poznaniu obsługa portu to jednak osoby miłe i sympatyczne oraz bardzo przyjazne żeglarzom.

Krzysztof Piwnicki
4WINDS SZKOŁA ŻEGLARSTWA


Łączna ilość miejsc postojowych 36
Głębokość na podejściu – 6 m
Głębokość w basenie jachtowym – minimalna 4 m
Sklepów żeglarskich – brak
Tawern żeglarskich – kilka w „centrum”
Najbliższy sklep spożywczy – ok. 300 m. (centrum)
Dostęp do wody na kei – wliczony do opłaty postojowej. Lepiej mieć własny wąż i złączki
Dostęp do prądu na kei – wliczony do opłaty postojowej. Lepiej mieć własną eurozłączkę
Warsztaty – brak
Miejsc parkingowych dla gości – brak
Wejście na keje – nie utrudnione
Możliwość wjazdu samochodem na teren mariny – brak
Slip dla mniejszych jednostek – brak
Dźwig w marinie – brak
Toalety – czynne 24 h
Prysznice – czynne 24 h
Stacja paliwowa – brak
Koszt postoju jachtu – zależny od długości. Polecamy sprawdzić na stronie www.porthel.home.pl
Zarząd Portu Morskiego Hel KOGA sp.z.oo. ul. Kuracyjna 1 tel. 058 6750150
Administracja Portu tel. 058 6750808
Łączność radiowa – kanał 10
www.porthel.home.pl
e-mail: porthel@home.pl


Tagi: locja, Zatoka Gdańska, Hel, port
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 21 listopada

Do wybrzeży na północ od Wirginii, pierwszej angielskiej kolonii w Ameryce, na statku "Mayflower" przybyło 102 osadników. Założyli miasto w Plymouth, od nazwy portu, z którego wypłynęli we wrześniu; tak narodziła się Nowa Anglia.
sobota, 21 listopada 1620