TYP: a1

Nowe okręty dla MONu. Ofert nie brakuje

poniedziałek, 27 lipca 2015
z mediów | JM
Ministerstwo Obrony Narodowej zamierza wkrótce uruchomić planowany od miesięcy proces zakupu trzech nowych okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych sprzedawców znajdują się: szwedzki Saab Kockums i francuski DCNS. Obie firmy starają się przekonać Polaków do swoich ofert, które wykraczają poza sam zakup jednostek.

Scorpene
"Scorpene Tunku Abdul Rahman" autorstwa Mak Hon Keong - Praca własna. Licencja CC BY-SA 3.0 na podstawie Wikimedia Commons.


Szwedzki Saab otrzymał pierwsze zamówienie na proponowany Polsce okręt A26. Wśród zalet tej jednostki wymienia się między innymi: zdolność do długotrwałego pozostania w zanurzeniu - nawet do dwóch tygodni, trudność wykrycia, odporność na wstrząsy i dostosowanie zarówno do warunków oceanicznych, jak i płytkich wód Bałtyku. Szwedzi zapewniają jednak, że ich oferta nie dotyczy jedynie zakupu okrętów, ale także współpracy przemysłowej. W przypadku jej wyboru, polskie stocznie będą mogły wziąć udział w budowie łodzi podwodnych dla Szwecji i innych potencjalnych odbiorców.

Polskimi planami zainteresowana jest również stocznia DCNS. Oferta Francuzów dotyczy okrętów typu Scorpene, zintegrowanych z odpowiednimi pociskami manewrującymi - których możliwość zamieszczenia na okrętach jest jednym z warunków przetargu. Przedstawiciele DCNS zapewniają, że polska strona będzie miała pełną niezależność w sprawie użycia pocisków. Warto również zaznaczyć, że francuski sprzedawca współpracuje ze stocznią Nauta w Gdyni. Jeśli MON zdecyduje się na tę ofertę, to dwa z trzech zamówionych okrętów będą budowane w Polsce. Zapewni to przynajmniej tysiąc nowych miejsc pracy, a także pełną niezależność w remontowaniu i serwisowaniu zakupionych jednostek.
Tagi: przetarg, MON, okręty podwodne, Saab Kockums, DCNS, Francja, Szwecja
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 23 lutego

Do portu w Akrze zawinął "Borobudur", replika starożytnego statku ludów zamieszkujących Indonezję, co potwierdziło tezę, że dzisiejsi budowniczowie nie zapomnieli rzemiosła żeglarskiego. Rejs z Dżakarty trwał 7 miesięcy, a statkiem dowodził Philip Beal.
poniedziałek, 23 lutego 2004
Zmarł nestor polskiego żeglarstwa Zygmunt Twardowski, pracownik Gdańskiej Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu. W latach 1956-1957 był mistrzem Polski w klasie Finn, później prowadził kadrę narodową w tej klasie.
niedziela, 23 lutego 2003
Kpt Krzysztof Baranowski na jachcie "Polonez" opłynął przylądek Horn jako pierwszy polski żeglarz-samotnik.
piątek, 23 lutego 1973
Odbył się w Warszawie pierwszy powojenny, a XV z kolei Sejmik PZŻ; na prezesa PZŻ wybrano Kazimierza Białkowskiego.
sobota, 23 lutego 1946
Urodził się Juliusz Sieradzki, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, uczestnik olimpiady w Kilonii (1936 r.), projektant małych jachtów mieczowych, także jachtu kabinowego "Farys". Konstruktor popularnej Omegi (1942 r.). Był pierwszym mistrzem Polski w klasi
piątek, 23 lutego 1912