TYP: a1

Zmodernizowany ORP Bałtyk wraca do służby

poniedziałek, 26 września 2016
Informacja prasowa/MWRP
Zbiornikowiec ORP Bałtyk powrócił do macierzystego portu wojennego w Gdyni, po zakończonym remoncie stoczniowym. Okręt przechodził naprawę główną, połączoną z modernizacją systemu podawania paliwa i materiałów trwałych metodą burtową.

ORP Bałtyk
Fot. MWRP


Remont zbiornikowca paliwowego typu ZP-1200M trwał 13 miesięcy. Wszystkie prace remontowo – modernizacyjne wykonywała firma Net-Marine na terenie stoczni Makrum Pomerania w Szczecinie.

„Remont przebiegał bardzo sprawnie. W niektóre dni na okręcie jednocześnie pracowało ponad stu pracowników z różnych firm. Wynikało to z szerokiego zakresu prac związanych z naprawą główną oraz bardzo restrykcyjnych terminów zawartych w umowie. Ponadto, modernizacji został poddany system do podawania paliwa metodą burtową, który jest projektem prototypowym. Obecnie jesteśmy jedynym okrętem w Marynarce Wojennej, który może uzupełniać inne jednostki w paliwo metodą burta w burtę, podczas ruchu okrętów” – relacjonuje dowódca okrętu kpt. mar. Krzysztof Duszyński.

ORP Bałtyk obecnie posiada zdolność do podawania paliwa z prawej i lewej burty oraz od strony rufy, zgodnie ze standardami NATO. Wydajność systemu RAS (Replenishment At Sea – uzupełnianie zapasów na morzu) waha się w granicy 40-70 m3/h, a ograniczona jest średnicą zamontowanego węża, która wynosi 2,5 cala (65 mm). Dodatkową funkcją zmodernizowanego systemu jest możliwość bezpiecznego podawania materiałów suchych (do 250 kg) podczas ruchu okrętu, na odpowiednio dużej odległości od powierzchni morza.

W ramach naprawy głównej (poza opisanym powyżej systemem RAS), na zbiornikowcu ORP Bałtyk, wykonano następujące prace:

• remont kapitalny silników głównych oraz przekładni redukcyjnych,
• wymiana systemu centralnego ogrzewania,
• montaż systemu klimatyzacji oraz nawiewu na wszystkich kondygnacjach,
• zamontowanie stacji uzdatniania wody (również ładunkowej),
• zamontowanie systemu neutralizacji fekaliów,
• naprawa średnia zestawów artyleryjskich,
• wymiana łodzi ratunkowych,
• całkowita wymiana poszycia, mebli oraz oświetlenia wewnątrz okrętu,
• zamontowanie systemu sterowania instalacjami paliwowymi i balastowymi.

Tagi: ORP Bałtyk, zbiornikowiec, remont, marynarka wojenna
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 23 lutego

Do portu w Akrze zawinął "Borobudur", replika starożytnego statku ludów zamieszkujących Indonezję, co potwierdziło tezę, że dzisiejsi budowniczowie nie zapomnieli rzemiosła żeglarskiego. Rejs z Dżakarty trwał 7 miesięcy, a statkiem dowodził Philip Beal.
poniedziałek, 23 lutego 2004
Zmarł nestor polskiego żeglarstwa Zygmunt Twardowski, pracownik Gdańskiej Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu. W latach 1956-1957 był mistrzem Polski w klasie Finn, później prowadził kadrę narodową w tej klasie.
niedziela, 23 lutego 2003
Kpt Krzysztof Baranowski na jachcie "Polonez" opłynął przylądek Horn jako pierwszy polski żeglarz-samotnik.
piątek, 23 lutego 1973
Odbył się w Warszawie pierwszy powojenny, a XV z kolei Sejmik PZŻ; na prezesa PZŻ wybrano Kazimierza Białkowskiego.
sobota, 23 lutego 1946
Urodził się Juliusz Sieradzki, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, uczestnik olimpiady w Kilonii (1936 r.), projektant małych jachtów mieczowych, także jachtu kabinowego "Farys". Konstruktor popularnej Omegi (1942 r.). Był pierwszym mistrzem Polski w klasi
piątek, 23 lutego 1912