TYP: a1

Porty w Świnoujściu i Ystad rozbudują swoją infrastrukturę

poniedziałek, 5 września 2016
Z mediów/MF
Porty w Świnoujściu i Ystad rozbudują swoją infrastrukturę. Tak wynika z listu intencyjnego, podpisanego przez przedstawicieli szwedzkiego portu Ystad Hamn Logistic AB, Zarządu Portów Morskich Szczecin Świnoujście oraz Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Inwestycje mają uwzględniać potrzeby dwóch nowych promów, które polskie stocznie wybudują dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
Fot. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście


Kontrakty dotyczące budowy nowych promów mają zostać podpisane jeszcze w tym roku, a sama budowa jednostek rozpocznie się w 2017 r. Liderem projektu będzie Gdańska Stocznia Remontowa będzie liderem, gdyż jako jedyna posiada odpowiedzialność projektową. Pierwsza z nowych jednostek ma być oddana w 2019 r. Strona polska i szwedzka zapewniają w przyszłości obsługę promów w zakresie ich cumowania, załadunku i rozładunku ciężarówek, naczep, autobusów oraz samochodów.

„Promy, które zostaną wybudowane w 2019 r., muszą gdzieś zawijać, dlatego tak ważna jest kooperacja z portami w Polsce i Szwecji” - powiedział prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej Piotr Radmerski. „Jeżeli statki mają być większe niż 230 metrów, to keje muszą być przygotowane na ich przyjęcie. Dzisiaj jeszcze nie są” - zaznaczył.

Strona polska liczy, że port w Ystad przy pomocy rządu szwedzkiego w ciągu najbliższych lat wybuduje nową przystań, a także przygotuje dwupoziomowy plac potrzebny do załadunku oraz wyładunku towarów. Dariusz Słaboszewski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zapewnił, że porty te są przygotowane i zabezpieczone są środki na przebudowę części terminala promowego.

Obecnie port w Świnoujściu jest liderem w basenie Morza Bałtyckiego, obsługując 11 promów każdego dnia, przewożąc rocznie 8 mln ton ładunku i 400 tysięcy samochodów. Po rozbudowie terminalu wartości te zostaną zwielokrotnione.

W czerwcu br. podczas 4. Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie podpisano list intencyjny dotyczący budowy przez polskie stocznie dwóch promów samochodowo-pasażerskich Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

Porozumienie podpisali uczestnicy przyszłego konsorcjum, które ma zbudować promy: Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego SA, Stocznia Remontowa "NAUTA" SA, Morska Stocznia Remontowa Gryfia SA oraz Szczeciński Park Przemysłowy Sp. z o.o., działający na terenach po byłej stoczni w Szczecinie. List podpisały także Polski Fundusz Rozwoju (PFR) oraz PKO Bank Polski SA, które mają finansować budowę statków.

Konsorcjum ma powstać po wejściu w życie ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, co nastąpi 1 stycznia 2017 r.

Promy mają być jednostkami typu ro-pax o długości ponad 220 m i szerokości około 30 m. Koszt budowy jednego promu to około 450 mln zł. Statki mają zabierać na pokład 900 pasażerów, a ich linia załadunkowa ma mieć 3,5 km. Mają posiadać napędy dualne, dwupaliwowe.

1 stycznia 2017 r. wejdzie w życie ustawa o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Tagi: porty, Ystad, Świnoujście, rozbudowa, inwestycje, ustawa stoczniowa
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 23 lutego

Do portu w Akrze zawinął "Borobudur", replika starożytnego statku ludów zamieszkujących Indonezję, co potwierdziło tezę, że dzisiejsi budowniczowie nie zapomnieli rzemiosła żeglarskiego. Rejs z Dżakarty trwał 7 miesięcy, a statkiem dowodził Philip Beal.
poniedziałek, 23 lutego 2004
Zmarł nestor polskiego żeglarstwa Zygmunt Twardowski, pracownik Gdańskiej Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu. W latach 1956-1957 był mistrzem Polski w klasie Finn, później prowadził kadrę narodową w tej klasie.
niedziela, 23 lutego 2003
Kpt Krzysztof Baranowski na jachcie "Polonez" opłynął przylądek Horn jako pierwszy polski żeglarz-samotnik.
piątek, 23 lutego 1973
Odbył się w Warszawie pierwszy powojenny, a XV z kolei Sejmik PZŻ; na prezesa PZŻ wybrano Kazimierza Białkowskiego.
sobota, 23 lutego 1946
Urodził się Juliusz Sieradzki, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, uczestnik olimpiady w Kilonii (1936 r.), projektant małych jachtów mieczowych, także jachtu kabinowego "Farys". Konstruktor popularnej Omegi (1942 r.). Był pierwszym mistrzem Polski w klasi
piątek, 23 lutego 1912