Legendarny „Polonez”, jacht, na którym Krzysztof Baranowski wystartował w atlantyckich regatach OSTAR i samotnie opłynął świat, wystawiono na sprzedaż. Przebudowaną i wyremontowaną jednostkę można kupić za ok. 700 000 złotych.
Włodarzewska SA, spółka będąca właścicielem jachtu w związku z restrukturyzacją wyprzedaje majątek niezwiązany z działalnością firmy. W tym i „Poloneza”. Przebudowaną i wyremontowana jednostkę można kupić za ok. 700 tys. zł.
Historia jachtu zaczyna się w 1971 roku. Zbudowano go w Szczecińskiej Stoczni Jachtowej im. Leonida Teligi, według projektu Edwarda Hoffmana, Czesława Gogołkiewicza oraz Kazimierza „Kuby” Jaworskiego i przy wielkim wsparciu dyrektora Edwarda Bąka. Zwodowano go, nadając mu wybraną w ogólnokrajowym plebiscycie nazwę. „Polonez” wyróżniał się zgrabną i prostą linią kadłuba. Kapitan Krzysztof Baranowski wystartował nim w Transatlantyckich Regatach Samotnych Żeglarzy OSTAR '72, a po ich ukończeniu ruszył w samotny rejs dookoła świata. 6 sierpnia 1972 roku „Polonez” opuścił Newport i rozpoczął żeglug wokół kuli ziemskiej. Trasa wiodła m.in. przez obszary ciężkich sztormów w okolicach strefy podbiegunowej i ryczących czterdziestek. W ciągu 9 miesięcy kapitan Baranowski pokonał „Polonezem” ponad 35 000 mil morskich opływając wszystkie kontynenty i jako pierwszy Polak samotnie opływając słynny Przylądek Horn.
Po ukończeniu słynnego rejsu Polonez został podarowany Jacht Klubowi Akademickiemu Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie, by mógł służyć jako jednostka szkoleniowa dla studentów. Po sprzedaniu jachtu w ręce prywatne pod koniec lat 80. ubiegłego wieku ”Polonez” trafił do hangaru, gdzie pozostał przez blisko 20 lat. Na początku nowego tysiąclecia jacht zmienił właściciela, dzięki któremu w latach 2005-2008 jednostka przeszła gruntowny remont i przebudowę. Zyskała nadbudówkę, nowy osprzęt, wymieniono cały takielunek, stworzono nową zabudowę wnętrza, wymieniono silnik oraz przystosowano jacht do wygodnej żeglugi turystycznej. Przez następne lata jednostka pływała w krótkie rejsy rekreacyjne. W latach 2014-2016 Polonez pływał w rejsach, brał udział w regatach i wydarzeniach żeglarskich w ramach akcji „Polonez na Wodzie”. W 2015 roku ruszył w roczny rejs wiodący m.in. przez Bałtyk, Morze Północne, Kanał Angielski, atlantyckie wybrzeże Europy, Wyspy Kanaryjskie i Morze Śródziemne. W przeciągu 3 sezonów żeglarskich przepłynął ponad 14 tysięcy mil morskich świetnie sprawdzając się w nawet najcięższych warunkach żeglugowych. Sezon 2016 zakończył w Szczecinie – swoim porcie macierzystym.
Mimo intensywnej eksploatacji w ostatnich latach stan jachtu jest dobry, wymaga tylko drobnych prac i przygotowania do sezonu. W sprawie sprzedaży prowadzone są rozmowy z jedną uczelnią wyższą, organizatorzy akcji „Polonez na Wodzie” chcą tez kupnem zainteresować instytucje państwowe, aby kontynuować szkolenie młodzieży.
Tagi: Polonez, Krzysztof Baranowski, jacht