TYP: a1

Ominąć sankcje – i Wielką Brytanię

środa, 4 grudnia 2024
Hanka Ciężadło

Wielka Brytania, chcąc utrudnić Rosji życie, wzięła pod lupę tzw. flotę cieni eksportującą rosyjską ropę. Jednym z 30 tankowców, których dotknęły nowe regulacje, jest Aframax Attica. Co zatem zrobił kapitan jednostki, by ominąć sankcje? Ominął Wielką Brytanię; w końcu to tylko wyspa.

Flota cieni

W październiku Brytyjczycy ogłosili największy pakiet sankcji wymierzony w tzw. flotę cieni. W ten sposób określa się tankowce przewożące rosyjską ropę, a co za tym idzie – wspierające prowadzenie wojny na Ukrainie.

Jednym z największych importerów rosyjskich paliw są obecnie Indie, mające gigantyczne potrzeby energetyczne, leżące daleko od Europy i, co chyba najważniejsze, żywiące dużo sympatii do Rosji.

Dodajmy, że w ich przypadku jest to sympatia uzasadniona. Trzeba pamiętać, że Związek Radziecki wsparł Indie przeciwko Pakistanowi w czasie Zimnej Wojny. Po przeciwnej stronie barykady znalazły się natomiast USA i Chiny. Indie do dzisiaj pamiętają, kto udzielił im pomocy przeciwko takim potęgom – i dlatego trudno wymagać, by sprawa Ukrainy była dla nich ważniejsza. Nie zmienia to jednak faktu, że ropa finansuje wojnę – dlatego Europejczycy próbują temu przeciwdziałać, a Wielka Brytania, z racji swojego położenia, ma ku temu doskonałe narzędzia. 

W celu walki z flotą cieni siły połączyły trzy brytyjskie instytucje:

  • Departament Transportu,
  • MCA (Agencja Morska i Straży Przybrzeżnej),
  • JMSC (Wspólne Centrum Bezpieczeństwa Morskiego).

Po wprowadzeniu nowych regulacji sankcjami zostały objęte łącznie 43 tankowce – między innymi Aframax Attica.

Podróże kształcą

Aframax Attica został załadowany w bałtyckim porcie Ust-Ługa niedaleko Sankt Petersburga. Wszystko wskazuje na to, że statek przewozi 730 000 baryłek ropy do Vadinar na zachodnim wybrzeżu Indii, chociaż oficjalnie sygnalizuje, że jego docelowym portem będzie Port Said (Egipt).

W obu przypadkach najkrótsza trasa jednostki powinna prowadzić przez Kanał La Manche. Wygląda jednak na to, że kapitan wybrał drogę wokół Wielkiej Brytanii. Innymi słowy, tankowiec zwiedzi sobie Wyspy Szetlandzkie (też ładnie, chociaż zimno), wydłużając tym samym podróż 25 procent.

Czy inne jednostki podlegające brytyjskim sankcjom również obiorą tę trasę? Jest to wielce prawdopodobne. Jedyne, co osiągnęli Brytyjczycy wprowadzając nowe regulacje, to fakt, że dzięki wydłużeniu trasy rosyjska ropa będzie nieco droższa, bo dwa dodatkowe dni żeglugi kosztują. Czy jednak będą to kwoty, które zrobią na kimkolwiek wrażenie? 

Tagi: Rosja, flota cieni, Wielka Brytania, sankcje
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 26 grudnia

Na wieczną wachtę odszedł Henryk Widera, żeglarz i skrzypek
środa, 26 grudnia 2018
W dorocznych regatach (od 1945 r.) z Sydney do Hobart w klasycznych regatach oceanicznych wystartował po raz pierwszy jacht pod polską banderą ("Łódka Sport", eks "Łódka Bols"); po trzech dobach jacht zameldował sie na mecie jako zwycięzca klasy IRC-A.
środa, 26 grudnia 2001