TYP: a1

Co dalej z marynarzami zatrzymanego Ever Given?

piątek, 30 kwietnia 2021
Hanka Ciężadło

Władze Kanału Sueskiego właśnie zezwoliły trzem marynarzom na powrót do domu. Co z resztą? Przypomnijmy: najsławniejszy kontenerowiec na świecie, a zarazem bohater niezliczonych memów, Ever Given, został „aresztowany” przez władze Kanału Sueskiego jako gwarancja zabezpieczenia ich roszczeń. Zarząd Kanału zażądał za zablokowanie tej drogi wodnej odszkodowania w kwocie 900 mln USD.

Zatrzymani „przy okazji”?

Na zatrzymanym przez władze Kanału Sueskiego kontenerowcu znajdowało się 25 marynarzy z Indii. Co się z nimi stało? Sęk w tym, że... nic. Zgodnie z informacjami podanymi w oświadczeniu Związku Marynarzy Indyjskich, załoga pozostaje na jednostce i wciąż otrzymuje wynagrodzenie. Mimo to, pierwsze raporty donosiły, że marynarze są „mocno zestresowani”. Nawet im się specjalnie nie dziwimy. Było to jednak tuż po zatrzymaniu kontenerowca, więc wszyscy byli jeszcze pod wpływem silnych emocji.

Dwa tygodnie temu Ian Beveridge, dyrektor BSM (Bernhard Schulte Shipmanagement), odpowiadającego za stan techniczny kontenerowca, powiedział: „Załoga na pokładzie pozostaje w dobrym zdrowiu, wykonując swoje obowiązki na najwyższym poziomie. BSM jest w stałym kontakcie z załogą i oferuje wsparcie rodzinom marynarzy. Doceniamy nieustanny profesjonalizm i odporność załogi w tym okresie”.

Inspekcja

Tydzień później, czyli 21 kwietnia 2021 roku przedstawiciele ITF (Międzynarodowej Federacji Pracowników Transportu) weszli na pokład zatrzymanego kontenerowca. Ich celem było sprawdzenie stanu zdrowia załogi.

Kontrola wypadła pomyślnie. Mohamed Arrachedi, koordynator ITF Arab World i Iran Network, powiedział: „Z przyjemnością informujemy świat, że załoga Ever Given jest w dobrym nastroju i ma się dobrze. Załoga była zadowolona widząc egipskich urzędników związkowych ITF, którzy przywitali ich i wyrazili solidarność rodziny marynarzy na całym świecie”.

Zwolnienie marynarzy

Władze Kanału Sueskiego wydały właśnie zgodę na zwolnienie trzech marynarzy z Ever Given. Powodem tej decyzji jest wygaśnięcie ich kontraktów. 15 kwietnia dwóch innych członków załogi feralnego kontenerowca zostało zwolnionych przez Zarząd Kanału Sueskiego i mogło wrócić do Indii. Powodem tej decyzji były „nagłe okoliczności osobiste”.

OK, czyli pokład opuściło na razie pięciu marynarzy. Pozostało jeszcze dwudziestu. Jak długo będą oni czekać na powrót do domu? Czy aż do wygaśnięcia kontraktów lub przysłowiowego „pogrzebu babci”? Czas pokaże. Dobrze, że na razie nic im nie zagraża – może poza przypuszczeniami, czy aby na pewno nie staną się kozłami ofiarnymi całej tej awantury.

Tagi: Ever Given, kontenerowiec, Kanał Sueski, marynarze, Indie
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 23 lutego

Do portu w Akrze zawinął "Borobudur", replika starożytnego statku ludów zamieszkujących Indonezję, co potwierdziło tezę, że dzisiejsi budowniczowie nie zapomnieli rzemiosła żeglarskiego. Rejs z Dżakarty trwał 7 miesięcy, a statkiem dowodził Philip Beal.
poniedziałek, 23 lutego 2004
Zmarł nestor polskiego żeglarstwa Zygmunt Twardowski, pracownik Gdańskiej Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu. W latach 1956-1957 był mistrzem Polski w klasie Finn, później prowadził kadrę narodową w tej klasie.
niedziela, 23 lutego 2003
Kpt Krzysztof Baranowski na jachcie "Polonez" opłynął przylądek Horn jako pierwszy polski żeglarz-samotnik.
piątek, 23 lutego 1973
Odbył się w Warszawie pierwszy powojenny, a XV z kolei Sejmik PZŻ; na prezesa PZŻ wybrano Kazimierza Białkowskiego.
sobota, 23 lutego 1946
Urodził się Juliusz Sieradzki, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, uczestnik olimpiady w Kilonii (1936 r.), projektant małych jachtów mieczowych, także jachtu kabinowego "Farys". Konstruktor popularnej Omegi (1942 r.). Był pierwszym mistrzem Polski w klasi
piątek, 23 lutego 1912