TYP: a1

Konieczna naprawa pochylni Kanału Elbląskiego

poniedziałek, 27 lutego 2017
Z mediów/PAP

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku rozstrzygnął przetarg na naprawę mechanizmów pochylni Kanału Elbląskiego. Naprawa ma objąć m.in. nieszczelne skrzynie wodne i zawory główne, spowodowane korozją dziury na łopatach koła wodnego w Buczyńcu i doraźne zabezpieczenie wózków do przeciągania jednostek pływających. Wady i usterki mają być usunięte przed sezonem żeglugowym, najpóźniej do 27 kwietnia.

[t][/t] [s]By Piotr VaGla Waglowski, Wikipedia[/s]

Istniejący od ponad 150 lat Kanał Elbląski przeszedł niedawno gruntową rewitalizację. Zakończyła się ona w maju 2015 r. i objęła również infrastrukturę techniczną pięciu zabytkowych pochylni. Wykonane wtedy prace zostały uznane za prawidłowe i odebrane. Jak się okazało, dwa lata wystarczyły na to, żeby znaleźć cały szereg wad i usterek w elementach mechanizmów. Ponieważ prace wykonane podczas rewitalizacji maja pięcioletnia gwarancję, wszystkie wady były zgłaszane w trybie gwarancyjnym, a ostatecznym terminem ich usunięcia był koniec 2016 roku. Jednak ponieważ wykonawca nie dokonał napraw, RZGW w Gdańsku wyłoniło wykonawcę zastępczego. Za prace ma jednak – na takim stanowisku stoi zarząd – ma zapłacić ten, kto udzielił gwarancji i nie wywiązał się ze swoich zobowiązań.

Zbudowany w latach 1844-60 Kanał Elbląski łączy jeziora zachodnich Mazur z Zalewem Wiślanym. Jest unikatowym w skali świata zabytkiem hydrotechniki, dzięki systemowi pięciu pochylni z tzw. suchym grzbietem - w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach. Statki i jachty, żeby pokonać różnicę poziomów, są umieszczane na wózkach i przeciągane po torowisku za pomocą stalowych lin, które porusza koło wodne.

W ramach rewitalizacji wyremontowano pochylnie i śluzy, wzmocniono brzegi, pogłębiono niektóre odcinki i wykonano inne prace związane z funkcjonowaniem i bezpieczeństwem żeglugi. Inwestycja kosztowała ok. 111 mln zł, z czego ponad 48 mln zł stanowiło dofinansowanie z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Naprawa ma kosztować ok. 612 tys. zł. Umowa z wykonawcą zostanie podpisana w najbliższym czasie.

Tagi: Kanał Elbląski, rewitalizacja, pochylnie
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 23 lutego

Do portu w Akrze zawinął "Borobudur", replika starożytnego statku ludów zamieszkujących Indonezję, co potwierdziło tezę, że dzisiejsi budowniczowie nie zapomnieli rzemiosła żeglarskiego. Rejs z Dżakarty trwał 7 miesięcy, a statkiem dowodził Philip Beal.
poniedziałek, 23 lutego 2004
Zmarł nestor polskiego żeglarstwa Zygmunt Twardowski, pracownik Gdańskiej Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu. W latach 1956-1957 był mistrzem Polski w klasie Finn, później prowadził kadrę narodową w tej klasie.
niedziela, 23 lutego 2003
Kpt Krzysztof Baranowski na jachcie "Polonez" opłynął przylądek Horn jako pierwszy polski żeglarz-samotnik.
piątek, 23 lutego 1973
Odbył się w Warszawie pierwszy powojenny, a XV z kolei Sejmik PZŻ; na prezesa PZŻ wybrano Kazimierza Białkowskiego.
sobota, 23 lutego 1946
Urodził się Juliusz Sieradzki, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, uczestnik olimpiady w Kilonii (1936 r.), projektant małych jachtów mieczowych, także jachtu kabinowego "Farys". Konstruktor popularnej Omegi (1942 r.). Był pierwszym mistrzem Polski w klasi
piątek, 23 lutego 1912