Dzięki współpracy ze Szkołą Żeglarstwa 4winds prezentujemy nową serię artykułów dla adeptów żeglarstwa oraz wszystkich tych, którzy chcieliby sobie powtórzyć podstawowe wiadomości z zakresu żeglarstwa. Kolejne artykuły będą ukazywać się na Tawernie co dwa tygodnie.Przygotowanie i prowadzenie rejsu morskiego wymaga od nas znajomości i umiejętności korzystania z publikacji nautycznych. Pomagają nam one w nawigacji i czynią naszą żeglugę bezpieczniejszą. Już wspominaliśmy o księdze locji i spisie świateł, ale nie tylko one mogą być nam potrzebne.
Spis znaków i symboli używanych na mapachNa mapach morskich występuje wiele oznaczeń i symboli, które - w odróżnieniu od mapy turystycznej - nie są na niej opisane w postaci „legendy”. Znajomość tych znaków jest jednak fundamentalnym elementem żeglugi. Ze względu na mnogość ww. znaków i symboli, mimo zmierzania do unifikacji znaków, każde wydawnictwo wydaje publikację zawierającą symbole i znaki stosowane na mapach przez nie wydawanych.
Przepisy portowePrzepisy portowe stanowią swoiste załączniki do locji. Zawierają one między innymi informacje o dopuszczalnych prędkościach w portach, kanałach, torach obejściowych. Znajdziemy w nich także informacje o dodatkowych oznaczeniach nawigacyjnych statków, zasady wpływania do portu, zasady obracania i kotwiczenia, przepisy sanitarne, kanały łączności.
Spis radiostacji nautycznychZnajdziemy tu częstotliwości kanałów portowych, stacji meteorologicznych, a także zasady korzystania z systemu GMDSS.
Tabele pływówWybierając się na akweny pływowe nie zapomnijmy o tabelach pływów albo almanachu Reeds, który jest skondensowanym źródłem informacji opisującym wszystkie europejskie akweny pływowe. Publikacja ta zawiera również plany portów i wykresy prądów.
MapyZe względu na zastosowanie mapy morskie dzielimy na:
- Nawigacyjne – służące do prowadzenia nawigacji
- generalne (skala od 1:1000 000 do 1:500 000) - obejmują całe morza lub części oceanów
- drogowe (skala od 1:500 do 1:100) - służą do pływania wzdłuż brzegów i podejść od strony morza
- brzegowe (skala od 1:100 000 do 1:25 000) - używane do żeglugi w pobliżu lądu i rejonach ograniczonych pod względem nawigacyjnym
- plany (skala od 1:50 000 do 1:10 000) - obejmują zatoki, porty, redy, tory wodne itp.
- Informacyjne (opisują warunki meteorologiczne, prądy itp.)
- Zliczeniowe - posiadają tylko siatkę współrzędnych geograficznych. Równoleżniki są na nich mianowane, a południki mogą być mianowane dowolnie przez nawigatora. Służą do wykreślania pozycji astronomicznych i zliczenia geograficznego.
Mapy morskie zawierają informacje o:
- ukształtowaniu wybrzeża i dna morskiego
- głębokościach
- niebezpieczeństwach podwodnych
- wrakach
- portach
- pływach
- prądach
- obiektach nawigacyjnych
- łowiskach
- niebezpiecznych akwenach
- rutach statków
Musimy jednak pamiętać, że istotne jest nie tylko to co mapa „pokazuje”, ale również to jakie informacje możemy znaleźć w tzw. „wiadomościach okołomapowych”, czyli informacjach opisowych.
Mapa nawigacyjna oprócz samego przedstawienia akwenu i linii brzegowej zawiera elementy opisowe takie jak:
- godło i nazwa wydawcy np. BHMW
- tytuł mapy np. „Bałtyk część południowa”
- numer mapy na marginesie w prawym dolnym rogu oraz numer „do góry nogami” w lewym górnym rogu (numer może być związany ze skala mapy, np. polskie mapy o skali 1:500 000 mają numer od 306 do 500, a mapy o skali od 1:10 000 do 1:80 000 mają numery dwucyfrowe). Jeżeli jest to mapa w systemie międzynarodowym numer poprzedzony jest skrótem INT
- numer i nazwa mapy na jej odwrocie
- skala mapy dla równoleżnika konstrukcyjnego
- wymiary mapy w milimetrach - dla porównania skali, gdyż mapy pod wpływem wilgoci mogą zmienić swoje rozmiary
- wartość deklinacji
- równoleżnik konstrukcyjny
- jednostki, w których podawane są głębokości i wysokości - np. metry
- rodzaj odwzorowania (np. Merkatora)
- system geodezyjny (np. WGS czyli zgodny z GPS)
- rodzaj oznakowania nawigacyjnego (np. IALA – region A)
Na zakończenie naszego spotkania z locją morską i publikacjami nautycznymi pamiętajmy, że zanim wypłyniemy w nawet najkrótszy rejs jesteśmy zobowiązani zebrać jak najwięcej informacji o akwenie, po którym będziemy żeglować. Jest to nie tylko nasz obowiązek prawny, ale przede wszystkim gwarancja zwiększenia bezpieczeństwa naszej załogi, jachtu i nas samych.
Kpt. Krzysztof Piwnicki
4winds szkoła żeglarstwa