TYP: a1

Przygotowanie jachtu do sezonu

czwartek, 10 kwietnia 2025
Subiektywny Serwis Internetowy

Tekst pochodzi z Subiektywnego Serwisu Internetowego kpt. Jerzego Kulińskiego

Przygotowania jachtu do sezonu to nie tylko skrobanie, malowanie, polerowanie. Nie zapominajmy o sprzątaniu, czyszczeniu, a nawet dezynfekcji. O dezynsekcji i deratyzacji nie wspominając, jeśli nie zostawiliście jesienią na jachcie resztek aprowizacji. O całości przygotowań jachtu do sezonu pamięta Tadeusz Lis. 

Niebawem w SSI kolejny news o tych sprawach.

Kamizelki odkurzone.

Zyjcie wiecznie!

Don Jorge

 

Czyścimy nasze małe pieścidełka

Usuwanie nieprzyjemnych zapachów i dezynfekcja jachtu po dłuższym postoju – prawie kompleksowy przewodnik

Czcigodny Klanie. Temat może tylko trochę wstydliwy – ale kto nie stanął przed tym wyzwaniem!

Jacht, który przez dłuższy czas stał nieużywany, może nabrać nieprzyjemnych zapachów wynikających z wilgoci, pleśni i osadów organicznych. Także złej wentylacji.

Aby skutecznie przywrócić świeżość i higienę na pokładzie, konieczne jest zastosowanie odpowiednich metod – zarówno dokładnego oczyszczenia, jak późniejszej dezynfekcji.

W tym artykule przedstawiam Wam sprawdzone sposoby oraz konkretne środki dostępne w Polsce, które pomogą w skutecznym oczyszczeniu jachtu. Oczywiście, nie są to jedyne szuwaksy – piszę o tym co zadziałało – ale wybór zaiste AD 2025 jest przedni.

Identyfikacja źródeł nieprzyjemnych zapachów

Nieprzyjemne zapachy mogą pochodzić z różnych miejsc na jachcie. Stojąca woda w zbiornikach sanitarnych sprzyja rozwojowi bakterii i grzybów, a wilgoć w tapicerce i materacach prowadzi do powstawania pleśni.

W kambuzie mogą zalegać resztki jedzenia (w szczelinach połączeń sklejki lub laminatów, które powodują dość nieprzyjemne wonie. Często zatkane lub przytkane odpływy dodatkowo pogarszają sytuację.

Także zbiorniki paliwa i oleju mogą wydzielać specyficzny zapach, który przenika do wnętrza jachtu. Bakterie rozwijające się na podłożu oleju napędowego często wydzielają charakterystyczny, kwaśny zapach. To, co często nazywa się „glonami” w oleju napędowym, to w rzeczywistości kolonie bakterii i grzybów, które rozwijają się na granicy paliwa i wody osiadłej na dnie zbiornika. Ich zapach jest bardzo charakterystyczny—zwykle zgniły, siarkowy, przypominający fermentację lub rozkładające się organiczne odpady. Może mieć nuty stęchlizny, pleśni, a nawet kwaśnego, chemicznego odoru, który nasila się w cieplejszych warunkach.

Gdy mikroorganizmy rozmnażają się poza kontrolą, paliwo zaczyna się rozkładać, tworząc śluzowaty szlam, który nie tylko śmierdzi, ale także może zatkać filtry i uszkodzić układ paliwowy. Jeśli zauważysz taki zapach w zbiorniku jachtu, warto jak najszybciej przeprowadzić czyszczenie i zastosować biocydy do paliwa, aby zapobiec dalszym problemom.

Biocydy stosowane w oleju napędowym jachtów pomagają eliminować mikroorganizmy, które mogą powodować rozwój bakterii i grzybów w paliwie. Oto kilka przykładów biocydów dostępnych na rynku:

1.    Kathon FP 1.5 – skuteczny biocyd stosowany w paliwach diesla, który zapobiega rozwojowi mikroorganizmów i chroni układ paliwowy przed zanieczyszczeniami.

2.    Biobor JF – popularny dodatek biobójczy do paliwa, który eliminuje bakterie i grzyby, jednocześnie poprawiając stabilność paliwa.

3.    Grotamar 82 – biocyd do oleju napędowego, który skutecznie zwalcza mikroorganizmy i zapobiega powstawaniu osadów biologicznych w zbiornikach paliwa.

4.    Diesel Fuel Biocide – preparat stosowany w przemyśle morskim, który zapobiega degradacji paliwa spowodowanej przez bakterie i grzyby.

Oczyszczanie i wentylacja wnętrza

Pierwszym krokiem jest pełne przewietrzenie jachtu. Otwórz wszystkie włazy, okna i drzwi, aby zapewnić przepływ świeżego powietrza.

Następnie usuń wilgoć, stosując pochłaniacze wilgoci, takie jak Absodry lub Humistop, które skutecznie redukują nadmiar wilgoci w zamkniętych przestrzeniach.

Wszystkie powierzchnie należy umyć wodą z dodatkiem octu lub specjalnych środków czyszczących, takich jak Clinex Boat Cleaner lub Starwax Marine, które skutecznie usuwają zabrudzenia i neutralizują zapachy. Zazwyczaj ocet jabłkowy jest natańszy, a efekt prawie zawsze gwarantowany. Możecie go podgrzać na dużej patelni i poczekać, aż wnętrze zaparuje. Potem sprana szmatka flanelowa.

Głębokie czyszczenie

Podłogi i tapicerka wymagają dokładnego czyszczenia. Można zastosować parownicę, która skutecznie usuwa bakterie i pleśń, lub środki na bazie alkoholu, takie jak Tytan Spray Antybakteryjny. Jednak parownica (opcja: odkurzacz piorący) są bezkonkurencyjne

Lodówkę i kambuz warto umyć wodą z dodatkiem cytryny, octu lub sody oczyszczonej. Uwaga, aby w soku z cytryny nie było pestek. Są twarde i porysują laminat.

Zbiorniki wodne należy przepłukać roztworem wody z chlorem, stosując preparaty takie jak NeoBac Bio Deszczówka, które skutecznie dezynfekują wodę i eliminują bakterie. To obowiązkowe, jeżeli nie chcecie mieć w wysokim morzu przykrych niespodzianek.

Dezynfekcja i neutralizacja zapachów

Jedną z najlepszych metod eliminowania bakterii i pleśni jest ozonowanie. Można zastosować przenośne generatory ozonu, takie jak Ozonator Airthereal, które skutecznie usuwają nieprzyjemne zapachy i dezynfekują wnętrze. Nie kupujcie – wypożyczcie.

Alternatywnie, lampy UV, np. Philips UV-C, niszczą mikroorganizmy odpowiedzialne za nieprzyjemne zapachy. Warto również użyć roztworów bakteriobójczych, takich jak Desprej lub Lysoformin Plus, które skutecznie dezynfekują powierzchnie. Lampa jest prosta w użyciu, ale raczej nie zostawiłbym jej bez nadzoru.

Naturalne sposoby na eliminację zapachów

Soda oczyszczona rozsypana w miejscach wilgotnych pochłania zapachy i neutralizuje kwasy organiczne. Ocet skutecznie zwalcza pleśń i bakterie, a kawa (koniecznie w ziarnach) lub bardzo drobno mielona, wymieszana z ryżem długoziarnistym zapewnia przyjemny, neutralny zapach – radzi sobie nawet z niewielką ilością tytoniu.

Także węgiel aktywowany umieszczone w zamkniętych pomieszczeniach pochłaniają niepożądane wonie. Warto sprawdzić oferty hurtowni chemicznych oraz specjalistycznych dostawców filtracyjnych – będzie istotnie taniej niż w aptece.

Węgiel możesz znaleźć go na stronach takich jak MojaWoda oraz Medonet, gdzie opisano jego właściwości i zastosowania. Węgiel aktywowany jest dostępny w różnych formach – granulowany, proszkowy lub w postaci brykietów – w zależności od przeznaczenia. J

Rozważ zastosowanie środków przeciwpleśniowych, takich jak Savo Spray lub Pufas Pleśniobójczy, które skutecznie eliminują grzyby i zapobiegają ich ponownemu pojawieniu się. Są mega skuteczne – ale muszą być stosowane dość regularnie – co najmniej raz na sezon.

Długoterminowa ochrona i profilaktyka

Aby zapobiegać powstawaniu zapachów w przyszłości, należy regularnie wietrzyć wnętrze jachtu, nawet podczas postoju. Stosowanie osuszaczy powietrza, takich jak Meaco DD8L, pozwala na utrzymanie odpowiedniego poziomu wilgotności.

Przegląd instalacji sanitarnych i zbiorników na wodę powinien być wykonywany systematycznie, aby uniknąć osadów i bakterii – koniecznie przed zimą.

Tapicerkę i materace warto zabezpieczać środkami przeciwpleśniowymi, takimi jak Cillit Bang Pleśń i Czarne Osady, które skutecznie chronią przed wilgocią. Ale zawsze lepiej jest ją zabrać do ciepłego garażu.

Podsumowanie

Prawidłowa pielęgnacja jachtu po dłuższym postoju nie tylko poprawia komfort na pokładzie, ale także chroni przed kosztownymi uszkodzeniami wynikającymi z zaniedbań.

Dzięki dokładnemu czyszczeniu, dezynfekcji i wentylacji można skutecznie pozbyć się nieprzyjemnych zapachów – i jest to trwałe.

Nie jest to wcale duża praca. W rejsie przecierałem mahonie woskiem z sokiem z cytryny i grejpfruta – po otworzeniu był bardzo przyjemny zapach. Suszenie skórek z pomarańczy w delikatnej siatce też daje przyjemny efekty.

To tyle tak na szybko, mam nadzieję, że się Wam to przyda – wodowania wkrótce :-)

Tadeusz

Tagi: Kuliński, Lis, SSI, przed sezonem, jacht, porady,
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 12 kwietnia

Odbył się chrzest jachtu "Politechnika Śląska", którą później zmieniono na "Asterias"; powstał staraniem śląskich studentów kierowanych przez Andrzeja Kurzeję.
sobota, 12 kwietnia 1975
Z Gibraltaru na jachcie "Tethys" startuje w rejs przez Atlantyk Krzysztof Grabowski.
niedziela, 12 kwietnia 1959