Organizacja i prowadzenie prywatnego rejsu wymaga sporej ilości pracy, począwszy od znalezienia odpowiedniej jednostki, przez określenie destynacji z uwzględnieniem warunków pogodowych, po organizację transportu. Sprawa komplikuje się jeszcze bardziej, jeśli nie posiadamy uprawnień do prowadzenia jachtu po zagranicznych akwenach i musimy znaleźć odpowiedzialnego oraz doświadczonego sternika, który zapewni miłą atmosferą i zadba o bezpieczeństwo.
Cz. IV - W trakcie rejsu
W ostatniej części naszego poradnika znajdziecie najważniejsze elementy, o jakich trzeba pamiętać w trakcie rejsu oraz krótki opis procedury zdania jachtu.
KontrolaPodczas żeglowania należy pamiętać, aby wykonywać regularne kontrole poziomu oleju, paliwa oraz wody pitnej, a także - zależnie od częstotliwości gotowania - poziomu gazu w butli. Trzeba również pamiętać o kontroli stanu ożaglowania oraz o sprawdzaniu codziennej prognozy pogody.
Trasa rejsu i ewentualne opóźnieniaPrzyjęło się, że do portu macierzystego należy dobić dzień przed zdaniem jachtu. Z tego względu warto pamiętać, aby ostatni odcinek trasy wynosił około 40 Mm, tak aby, niezależnie od warunków pogodowych, dopłynąć na czas.
Dodatkowe atrakcjeKażdy rejs można wzbogacić o dodatkowe elementy, takie jak: nurkowanie z pełnym akwalungiem lub tylko sprzętem podstawowym (maska, fajka, płetwy), wędkowanie, uprawianie sportów wodnych.
AwarieZdarzają się sporadycznie, jednak trzeba być przygotowanym na ich ewentualne wystąpienie. Jeżeli sami nie jesteśmy w stanie ich usunąć, należy niezwłocznie powiadomić firmę wynajmującą. Dowiemy się, czy możemy sami zlecić naprawę usterki, czy firma prześle do nas przedstawiciela czarterodawcy, lub - w porozumieniu z nim - mechanika z lokalnego warsztatu. Do najczęstszych usterek należą: utrata lub uszkodzenie pontonu albo jego wyposażenia, zaplątanie lin, cum lub sieci w śrubę, niedrożność WC, problemy z silnikiem, uszkodzenie powierzchni jachtu.
Zdanie jachtu („check out”)Po skończonym rejsie każdy czarterujący powinien zwrócić jacht sklarowany i posprzątany, z poziomem paliwa, jaki otrzymał przy przejęciu jachtu. Do obowiązków załogi należy wyrzucenie śmieci, zamiecenie, umycie naczyń, złożenie wysuszonych kamizelek i pasów w przeznaczonych do tego miejscach.