TYP: a1

Było trudno i tłoczno, ale najmłodsi żeglarze dali radę! Vector Sails Optimist Cup podczas ENERGA NORD CUP Gdańsk 2024.

poniedziałek, 8 lipca 2024
Informacja prasowa

Z radosnymi uśmiechami na twarzach zawodników, trenerów i rodziców zakończyły się najweselsze regaty na Zatoce Gdańskiej - Vector Sails Optimist Cup! Podczas trzech dni z bardzo zmienną pogodą, deszczem i trudnymi warunkami wiatrowymi rozegrano siedem wyścigów dla najmłodszych żeglarzy. W regatach wzięło udział aż 270 łódek!

Z kręcącymi powiewami o zróżnicowanej sile, opadami deszczu i niską jak na początek lata temperaturą najlepiej poradzili sobie w grupie OPP A Zofia Brdulak (Energa Giżycka Grupa Regatowa i Stanisław Nosol (Optimist CHKŻ Chojnice), w grupie OPP B Alicja Tychmanowicz (OŚ AZS Poznań i Stanisław Olszanowski (OŚ AZS Poznań).

- Tu, podczas ENERGA NORD CUP Gdańsk byłem trenerem zastępczym dla klubu HKŻ Chojnice i  zajmowałem się piątką zawodników. – mówił Tytus Butowski żeglujący w klasie 49er, mistrz Europy w klasie Optimist 2013. -  Dla mnie to świetne doświadczenie zmienić perspektywę, być jako trener na pontonie czy spotkać moich byłych mentorów. Bardzo się cieszę, bo mój zawodnik wygrał regaty w grupie A i mam nadzieję, że dołożyłem do tego zwycięstwa swoją cegiełkę. Cała moja grupa, niezależnie od uzyskanego wyniku, bardzo wiele się nauczyła. Ja osobiście uwielbiam żeglować w Gdańsku, tu są zawsze ciekawe i bardzo różnorodne warunki. Świetnie, że tak duże regaty są organizowane właśnie tu na Górkach Zachodnich.

Niektórzy uczestnicy byli już całkiem dobrze zaznajomieni z morzem. Dla tych, którzy trenują zwykle na jeziorach, zmienne warunki, duża fala i silny wiatr były dużym wyzwaniem i trudno im było pływać na równym poziomie. Widać to było zwłaszcza podczas pierwszego wyścigu, kiedy przyszła chmura ze szkwałem i kilka łódek się przewróciło. Karol Grześ (TKŻ Toruń), który ma zaledwie 8 lat, a już 2 lata pływa na Optimiście, mimo przeciwności walczył dzielnie.

- Żeglowało mi się bardzo dobrze, ale nie jestem rozpływany na morzu i fale są duże, wiatr też i to jest trudne. Ale najbardziej lubię właśnie samo ściganie się! Dziś wyprzedził mnie kolega i walczyłem, ale nie udało mi się go wyprzedzić i byłem trzeci. Ale w dwóch wcześniejszych wyścigach byłem przed nim. – podsumowywał swoje starty Karol.

Z zupełnie innej perspektywy niż osiągane przez młodych żeglarzy wyniki patrzył na całe wydarzenie Tomasz Figlerowicz, prezydent Polskiej Klasy Optimist.

 - Dla mnie ważne jest, że dzieci przez trzy dni są tutaj razem, integrują się, mieszkają i spędzają czas po wyścigach w jednym miejscu, które oferuje świetne warunki, boiska i inne atrakcje. To jest wielki bonus tych regat i AZS COSA Galion. To się nie zdarza gdzie indziej, zwykle dzieci są w różnych hotelach i zaraz po regatach rozjeżdżają się, nie ma jak się poznawać. – chwalił organizatorów - Zapraszamy też widzów na Górki Zachodnie w Gdańsku na przyszły rok! Proszę zobaczyć jak dzieci pływają, to są naprawdę piękne widoki. 270 łódek w jednej klasie to pobity rekord frekwencji na regatach! Regaty ENERGA NORD CUP Gdańsk to jest świetny przykład imprezy, która się rozwija i z roku na rok podnosi swój prestiż.

Dziękujemy za wsparcie firmie Vector Sails, tytularnemu Sponsorowi zmagań w klasie Optimist.

Sponsorem tytularnym wydarzenia jest Energa z Grupy Orlen.

Pełne wyniki na https://www.upwind24.pl/nord-cup-2024/results.

Relacja z zakończenia na naszym kanale na YouTube https://www.youtube.com/live/6tMDokLyBks?si=Y-LnyU6vKgTwWq3P

0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 20 września

Po zwycięstwie w regatach Plymouth-Vilamoura-Plymouth już na Kanale La Manche w silnym wietrze "Almatur II" łamie maszt; po prowizorycznej naprawie jachtu kontynuuje żeglugę do Dover, tuż przed portem w wyniku wywrotki jacht zatonął, a załogę uratowano.
wtorek, 20 września 1983
Rozpoczęły się pierwsze po II wojnie światowej regaty o Puchar Ameryki; wszystkie wyścigi wygrała "Columbia" z Briggsem Cunninghamem jako skipperem.
sobota, 20 września 1958
W Hamburgu został zwodowany "Passat", bark przeznaczony dla armatora Ferdinanda Leisza; przez lata żeglował do Australii i Ameryki Południowej, a obecnie pełni funkcję statku muzeum w Travemuende.
środa, 20 września 1911