Chiny będą wspierać polskie porty?
poniedziałek, 21 marca 2016
Polska chce się aktywnie zaangażować w inicjatywy chińskiego rządu „Jeden Pas i Jeden Szlak” oraz „16+1”. Gotowość taką zadeklarował minister gospodarki morskiej i żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk podczas spotkania z Xu Jianem, Ambasadorem Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce.
Port Gdańsk. By I, Pazurzasty, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2501756 |
„Jeden Pas i Jeden Szlak” to inicjatywa ogłoszona przez Prezydenta Chin Xi Jinpinga w 2013 r., która zakłada m.in. rozwój euroazjatyckich korytarzy transportowych. Jest ona bezpośrednim nawiązaniem do starożytnego Jedwabnego Szlaku. Format współpracy „16+1” jest z kolei wyrazem zainteresowania rządu chińskiego regionem Europy Środkowej i Wschodniej. Uczestniczy w nim 16 państw europejskich oraz Chiny.
W ramach tych inicjatyw proponowany jest szereg projektów. Jednym z ostatnio zaprezentowanych przez stronę chińską jest współpraca z regionem Europy Środkowej i Wschodniej i rozwój portów morskich położonych nad Morzem Adriatyckim, Morzem Czernym oraz nad Morzem Bałtyckim. Jak powiedział podczas spotkania z ministrem Grabarczykiem ambasador XU, intencją Chin jest wsparcie dla rozwoju środkowoeuropejskich portów morskich poprzez promowanie konkretnych projektów z udziałem chińskich przedsiębiorstw i banków. Działania będą skoncentrowane na przemyśle oraz tworzeniu i wspieraniu klastrów technologiczno-przemysłowych.
Minister Gróbarczyk zachęcił chińskie przedsiębiorstwa do zaangażowania w inwestycje w polskich portach morskich. Podkreślił, że stronę chińską mogą zainteresować również projekty związane z przywracaniem żeglowności polskich rzek: Odry i Wisły.
Rozmowy nt. współpracy w obszarze gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej będą kontynuowane m.in. podczas I szczytu Ministrów Transportu w Rydze, w maju br. Podczas tego wydarzenia strona chińska ma przedstawić bardziej szczegółowe informacje nt. zaangażowania w rozwój środkowoeuropejskich portów morskich.
Tagi:
Jeden Pas i Jeden Szlak,
port,
Chiny,
ministerstwo