Sezon żeglarski na Mazurach rozpoczęty – w poniedziałek otwarto dla żeglugi Szlak Wielkich Jezior Mazurskich. W tym sezonie wodniacy popłyną po wyremontowanym Kanale Tałckim i Piękna Góra. To kolejne po Kanale Grunwaldzkim drogi wodne zmodernizowane przez Wody Polskie, które usprawnią ruch żeglugowy.
- Uroczyście otwieramy Szlak Wielkich Jezior Mazurskich i mamy szereg dobrych informacji. Zakończyliśmy prace na Kanale Piękna Góra i odebraliśmy Kanał Tałcki. Wkrótce ogłosimy przetarg na remont Kanału Giżyckiego i śluzy Guzianka I, a także na stopień Karwik. Remontujemy też pozostałe kanały, które mimo prowadzonych prac pozostają drożne. Przypomnę też, że Wody Polskie nie będą pobierały opłat za śluzowanie na śluzach Guzianka I i II. Zapraszam wszystkich na szlaki wodne Krainy Wielkich Jezior Mazurskich - podkreślił Prezes Wód Polskich Przemysław Daca.
W zeszłym roku wyremontowano Kanał Grunwaldzki łączący jeziora Tałtowisko i Kotek, natomiast tym roku zakończył się remont Kanału Tałckiego łączącego jezioro Tałty z jeziorem Tałtowisko oraz Kanału Piękna Góra łączącego jezioro Tajty z jeziorem Kisajno. Aktualnie trwają remonty kanałów Mioduńskiego, Szymońskiego, Węgorzewskiego oraz prace na rzece Węgorapie.
W ramach trwającej od września modernizacji Kanału Piękna Góra, udrożniono go do głębokości 1,6 m dla zapewnienia właściwych parametrów klasy drogi wodnej (I A) oraz przebudowano 140 m jego umocnień wraz z małą korektą główki wyjściowej na jezioro Kisajno. Zastosowano również technologię ścianek szczelnych stalowych zwieńczonych oczepem żelbetowym w celu długotrwałego i bezobsługowe użytkowania szlaku w przyszłości. Remont Kanału Piękna Góra przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa żeglugi na szlaku Bocznym: jez. Kisajno – jez. Niegocin. Gruntowną przebudowę w ciągu 1,5 roku prac przeszedł też Kanał Tałcki, na długości 1,6 km. W ramach inwestycji umocniono i pogłębiono dno kanału dla uzyskania wymaganej głębokości 1,6 m oraz zbudowano 8 przejść dla zwierząt w postaci opasek z kiszek faszynowych.
Trwa modernizacja kanałów Mioduńskiego, Szymońskiego, Węgorzewskiego oraz rzeki Węgorapy. Największe zaawansowanie prac jest Kanale Mioduńskim. Zakończono już prace rozbiórkowe i pogrążanie ścianek szczelnych, aktualnie wykonywany jest drenaż oraz roboty związane z wykonaniem oczepu. Remont potrwa do końca lipca. Na Kanale Szymońskim trwają rozbiórki istniejącego ubezpieczenia oraz pogrążane są kolejno ścianki szczelne. Kontynuowane jest wykonywanie drenażu oraz oczepu. Termin zakończenia robot budowlanych to kwiecień 2023 roku. Na Kanale Węgorzewskim i rzece Węgorapie prowadzone są prace rozbiórkowe i pogrążanie ścianek szczelnych. Inwestycje zakończą się tam kolejno w kwietniu i maju 2023 roku.
Ze względu na remonty, na drodze wodnej możliwe są utrudnienia w ruchu oraz wydłużony czas oczekiwania na wejście do kanałów. Pomimo prowadzonych prac, kanały - podobnie jak w ubiegłym roku - przez cały sezon żeglugowy pozostaną otwarte dla ruchu i będzie można nimi pływać. Ponadto, w tym sezonie jednostki pływające są zwolnione z opłat za śluzowanie.
Wody Polskie ogłosiły też przetarg na remont śluzy i jazu w Karwiku. Termin otwarcia ofert zaplanowano na 11 maja. Oznacza to, że śluza Karwik będzie otwarta dla żeglugi w okresie wakacyjnym. Prace powinny rozpocząć się pod koniec sierpnia lub we wrześniu. W maju planowane jest także ogłoszenie przetargu na remont Kanału Giżyckiego oraz śluzy Guzianka I.
Wartość prac na Kanale Piękna Góra wyniosła ponad 3 mln zł, z czego dofinansowanie UE wyniosło prawie 2,4 mln zł, zaś na Kanale Tałckim 27 mln zł. Łączny koszt remontu pięciu kanałów: Grunwaldzkiego, Tałckiego, Mioduńskiego, Szymońskiego i Węgorzewskiego to ponad 150 milionów złotych, z czego dofinansowanie ze środków UE to 98 mln zł, wkład własny Wód Polskich 48 mln zł, a z budżetu państwa 17,5 mln zł. Projekt „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II” i remontem śluzy „Guzianka I” realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2014-2020, przy współfinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt powstał w wyniku współpracy samorządu województwa oraz partnerów samorządowych wchodzących w skład Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, a także Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.
Inwestycje na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich są niezbędne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona jest też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich, takich jak śluzy, mosty, kładki. Przebudowa kanałów przyczyni się do poprawy żeglowności, wzrostu bezpieczeństwa oraz zwiększenia potencjału turystycznego regionu, z zachowaniem jego walorów środowiskowych.
Tagi: Szlak Wielkich Jezior Mazurskich, sezon żeglarski