Kapitan kontenerowca, który zderzył się z tankowcem u wybrzeży Wielkiej Brytanii, został aresztowany przez policję Humberside pod zarzutem „rażącego niedbalstwa”. Prawdopodobnie to właśnie ono stało się przyczyną incydentu i związanego z nim zaginięcia jednego z marynarzy. Fakt zatrzymania 59-latka potwierdził niemiecki armator kontenerowca.
W wielkim skrócie
Do katastrofy doszło w miniony poniedziałek u wybrzeży Wielkiej Brytanii. Kontenerowiec Solong uderzył w stojący na kotwicy tankowiec Stena Immaculate, przewożący paliwo lotnicze dla Stanów Zjednoczonych.
W wyniku kolizji oba statki stanęły w płomieniach, a duża ilość paliwa znalazła się w morzu, powodując skażenie środowiska o nieznanej jeszcze skali. Kontenerowiec był czarterowany przez amerykańską firmę i przewoził 220 000 baryłek paliwa Jet-A1. Wiadomo, że było ono transportowane w 16 zbiornikach, a w efekcie zderzenia co najmniej jeden z nich uległ rozszczelnieniu. W akcji ratunkowej wzięły udział statki ratunkowe, śmigłowce, samolot straży przybrzeżnej i jednostki gaśnicze. Udało się uratować 36 marynarzy, jeden został uznany za zaginionego.
Jak to się stało?
Do katastrofy doszło, gdy kontenerowiec był w trasie z Grangemouth (Szkocja) do Rotterdamu. Z danych AIS wynika, że statek poruszał się z prędkością 16 węzłów i nie zrobił nic, aby uniknąć zderzenia. Wyglądało to tak, jakby nikt na pokładzie Solong nie zdawał sobie sprawy z faktu, że za chwilę dojdzie do katastrofy.
Śledztwo w sprawie incydentu prowadzą straż przybrzeżna i brytyjska agencja ds. żeglugi morskiej oraz policja Humberside. Jak powiedział starszy inspektor śledczy, detektyw Craig Nicholson: „Policja Humberside ma pierwszeństwo w dochodzeniu w sprawie wszelkich potencjalnych przestępstw wynikających z kolizji dwóch statków”.
Tagi: kontenerowiec, tankowiec, zderzenie, kolizja, Wielka BrytaniaMV #Solong has taken substantial damage forward from its 16 knots allision with #StenaImmaculate.
— Sal Mercogliano (WGOW Shipping) ????⚓????????????☠️ (@mercoglianos) March 11, 2025
It looks like the collision bulkhead may have held and prevented flooding beyond the forehead.
The fire has ravaged the ship and no power. There is an attempt to tow here. pic.twitter.com/rU9hntZNKo