TYP: a1

Koronawirus a ruch drogą morską

środa, 18 marca 2020
Z mediów/Trójmiasto.pl, Portal Morski, MGMiŻŚ

Polskie jednostki, które wyjdą w morze bez zawijania do obcych portów nie będą przechodzić obowiązkowej kwarantanny po powrocie do portu macierzystego. Dotyczy to głównie rybaków czy holowników. 


Ograniczeniom podlega ruch pasażerski - przewoźnicy promowi wprowadzili dodatkowe procedury bezpieczeństwa. Przewożone są towary, wszyscy wchodzący na pokład promu poddawani są mierzeniu temperatury. Pasażerowie z objawami gorączki oraz podejrzeniem choroby nie są wpuszczani na prom i każdorazowo taki przypadek będzie zgłaszany do odpowiednich służb. 


Ruch cargo drogą morską odbywa się normalnie. Porty Szczecin i Świnoujście, Gdańsk oraz Gdynia podejmują specjalne działania kontrolne statków i załóg wpływających do portów. Działania te polegają na odmowie zejścia na ląd członkom załóg statków handlowych niespełniającym wymogów ustawy z 13 marca. Ci członkowie, którym udzieli się zgodny na zejście, wypełniają Kartę Identyfikacyjną oraz skierowani są do odbycia kwarantanny trwającej 14 dni. Wykonywany jest również pomiar temperatury. Agent awizuje statek na wejście do portu i musi podać stan załogi oraz informacje, kiedy i w jakich portach jej członkowie byli wcześniej. Po zacumowaniu jednostki na burtę wchodzą funkcjonariusze Morskiej Straży Granicznej i Straży Pożarnej w celu sprawdzenia stanu zdrowia załogi m. in. wykonania pomiaru temperatury.

Ograniczeniom podlegają jednostki rybackie. Te, które wracają z portów poza granicami RP, podlegają dodatkowej kontroli sanitarno-epidemiologicznej. Te, które nie zawijały do portów innych niże znajdujące się na terytorium RP, nie podlegają dodatkowej kontroli. 
Jeżeli chodzi o jachty – jednostki polskie mogą wejść do rodzimych portów, ale będą podlegały kontroli. Jeżeli załogi nie będą mogły udowodnić, że nie wpływały do portów innych krajów, będą poddane kwarantannie. Jachty zagraniczne mają zakaz wchodzenia do portów a w sytuacji wyższej konieczności (sztorm, brak paliwa, uszkodzenie, choroba załogi, brak zapasów ) lub jeżeli posiadają polskiego załoganta mogą wejść do portu, jednak zostaną ustawione w odosobnieniu, ogrodzone od strony lądu i monitorowane. 


Dodatkowej kontroli sanitarno-epidemiologicznej podlegają statki handlowe i badawcze, ich załogi nie mogą schodzić na ląd. 
Morskie przejścia graniczne w małych portach - Darłowo, Ustka, Kołobrzeg, Łeba są obecnie zamknięte dla ruchu międzynarodowego. 
Kontrole przeprowadzają Straż Graniczna i Straż Pożarna. Jeżeli kontrola nie wykaże niczego niepojącego, załoga nie będzie podlegać kwarantannie. 

Tagi: koronawirus, granice, ograniczenia, bezpieczeństwo
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 23 lutego

Do portu w Akrze zawinął "Borobudur", replika starożytnego statku ludów zamieszkujących Indonezję, co potwierdziło tezę, że dzisiejsi budowniczowie nie zapomnieli rzemiosła żeglarskiego. Rejs z Dżakarty trwał 7 miesięcy, a statkiem dowodził Philip Beal.
poniedziałek, 23 lutego 2004
Zmarł nestor polskiego żeglarstwa Zygmunt Twardowski, pracownik Gdańskiej Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu. W latach 1956-1957 był mistrzem Polski w klasie Finn, później prowadził kadrę narodową w tej klasie.
niedziela, 23 lutego 2003
Kpt Krzysztof Baranowski na jachcie "Polonez" opłynął przylądek Horn jako pierwszy polski żeglarz-samotnik.
piątek, 23 lutego 1973
Odbył się w Warszawie pierwszy powojenny, a XV z kolei Sejmik PZŻ; na prezesa PZŻ wybrano Kazimierza Białkowskiego.
sobota, 23 lutego 1946
Urodził się Juliusz Sieradzki, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, uczestnik olimpiady w Kilonii (1936 r.), projektant małych jachtów mieczowych, także jachtu kabinowego "Farys". Konstruktor popularnej Omegi (1942 r.). Był pierwszym mistrzem Polski w klasi
piątek, 23 lutego 1912