W gdyńskiej Stoczni Remontowej Nauta trwa ruch w najlepsze. Jedną z remontowanych jednostek jest najstarszy statek pływający pod polską banderą, niemal stuletni żaglowiec Kapitan Borchardt.
Fot. By Rept0n1x - Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=22161296 |
To kolejny pobyt żaglowca w stoczni. To właśnie w Naucie w 2011 r. jednostka przeszła swój pierwszy remont klasowy pod polską banderą.
Obecny zakres prac obejmuje dokowanie i konserwację kadłuba, przegląd linii wału śrubowego i wymianę uszczelnień, przegląd urządzenia sterowego, demontaż płetwy i trzonu sterowego, wymianę tulei łożyskowych trzonu sterowego oraz remont windy kotwicznej.
Kapitan Borchardt został zbudowany w Holandii w 1918 r. jako barka transportowa o napędzie żaglowym. W 1989 r. statek przeszedł gruntowną przebudowę - ładownie zamieniono na pomieszczenia mieszkalne i jako Najaden rozpoczął rejsy czarterowe na Bałtyku. Do Polski trafił w 2011 r. - 8 października otrzymał polską banderę i nowe imię - Kapitan Borchardt. Obecnie wykorzystywany jest do rejsów turystycznych i szkoleniowych.
Dane techniczne żaglowca:
Typ: trzymasztowy szkuner gaflowy
Materiał: stal
Długość pokładu: 33,84 m
Szerokość: 7,02 m
Zanurzenie: 3,21 m
Wyporność: 173 t
Żagle: 10 żagli o powierzchni 600 m2
Silnik: Caterpillar 3406B, 350 KM
Tagi: żaglowiec, Kapitan Borchardt, remont, stocznia