TYP: a1

Chińczykom brakuje kontenerów

poniedziałek, 10 czerwca 2024
Hanka Ciężadło

No i co nam do tego, zapytacie. Otóż, wbrew pozorom, bardzo dużo – niedobory w kontenerach skutkują podniesieniem cen wszystkiego, co pochodzi z Chin; a jak wiemy, jest tego trochę. Z czego wynika taka sytuacja i czy jest szansa na jej poprawę w najbliższym czasie?

Made in China

Jak twierdzą złośliwi, taki napis widnieje już niemal wszędzie – nawet na tej słynnej fladze, zatkniętej przez Neila Armstronga na Księżycu. Czy zatem możliwe jest, by w samych Chinach czegoś zabrakło - a jeśli tak, to dlaczego tego czegoś po prostu nie wyprodukują?

Aby to zrozumieć, musimy zastanowić się, z jakiego powodu Chińczykom zaczyna brakować kontenerów. Bynajmniej nie przez to, żeby eksportowali teraz jakoś drastycznie więcej niż, powiedzmy, rok temu (chociaż trend wzrostowy jest zauważalny); rzecz w tym, że zmieniły się trasy, jakimi pływają kontenerowce i nikt nie wie dokładnie, kiedy sytuacja wróci do normy.

Zamieszanie na Morzu Czerwonym

Przez Morze Czerwone prowadzi najkrótsza droga morska pomiędzy Chinami a Europą, a przepływające tamtędy kontenerowce odpowiadają za 12 proc. handlu światowego. Niestety obecnie są to wody bardzo niespokojne, co zawdzięczamy jemeńskim bojownikom Huti, pragnącym poprzez ostrzeliwanie statków zmusić Izrael do zawieszenia broni w Strefie Gazy.

Ich działalność nie odniosła na razie zamierzonego skutku – za to sprawiła, że większość przewoźników zmieniła trasy; jak mówi Richard Meade, redaktor naczelny gazety żeglugowej "Lloyd's List", dotyczy to zwłaszcza firm transportujących tzw. towary gotowe.

Którędy do Europy?

Alternatywna trasa jest znacznie dłuższa – prowadzi bowiem wokół Przylądka Dobrej Nadziei. Konieczność opłynięcia całej Afryki sprawia, że transport trwa znacznie dłużej, a przez to jest oczywiście droższy. Co więcej, import z Chin jest nieporównywalnie większy, niż eksport; a to oznacza, że na wschodzie zaczyna brakować kontenerów.

Oczywiście Chiny to fabryka dóbr wszelakich i z pewnością mają moce przerobowe, by zrobić więcej opakowań na swoje produkty. Pytanie brzmi jednak, dlaczego miałyby to robić? Tak naprawdę niedobór kontenerów to nie jest ich problem – i nie one poniosą za to koszty...

Tagi: Chiny, Morze Czerwone, Huti, transport, kontenery
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 24 kwietnia

Linię mety okołoziemskich regat w Portsmouth przekracza s/y "Otago" pod Kpt. Zdzisławem Pieńkawą.
środa, 24 kwietnia 1974
"Nord III" z Andrzejem Urbańczykiem na pokladzie wyruszył z Jokohamy w rejs powrotny do San Francisco; czas przejścia trasy równy około 50 godzin odnotowano w księdze rekordów Guinnessa.
poniedziałek, 24 kwietnia 1978
Po dwóch latach starań podniesiono z dna morskiego okręt "Vasa"; dzisiaj statek jest atrakcją morską Sztokholmu, pełniąc rolę statku-muzeum.
poniedziałek, 24 kwietnia 1961
Joshua Slocum z Bostonu wypłynął samotnie na s/y "Spray" w okołoziemski rejs; było to pierwsze okrążenie Ziemi w samotnej żegludze (rejs zakończył się po trzech latach 27.06.1898 r.).
środa, 24 kwietnia 1895