TYP: a1

50 okrętów, które zmieniły bieg historii

piątek, 19 października 2018
Monika Frenkiel

Czy statek może zmienić bieg historii? Oczywiście, że tak. Bo wypłynął, bo dopłynął w nieoczekiwane miejsce, bo coś na nim przetransportowano, bo zatonął… Ian Graham, autor „50 okrętów, które zmieniły bieg historii” jest zdania, że żaden wynalazek ludzkości nie wpłynął na nią tak, jak wymyślenie sposobu przemieszczania się przez morze. I próbuje nas do tego przekonać.

Liczba 50 jest nieco umowna, bo książka zaczyna się od przykładowych łodzi – przykładowych dla rodzaju konstrukcji, ale także dokumentujących morską aktywność danej społeczności (tak jak łódź z grobowca faraona Cheopsa, łódź z Nydham czy triery). Każda notka zawiera opis łodzi (typ, czas wodowania, długość i tonaż, konstrukcję i napęd), ale to tylko drobny element całości. Bowiem opis każdej łodzi to pretekst do opisania społeczności, która z niej korzystała, wpływu na gospodarkę czy historię. Dodatkowo autor wspomina o odkryciach archeologicznych i związanych z nimi ciekawostkach – takich jak np. prace zespołu Roberta Ballarda, dzięki którym odkryto „Isis”, rzymski statek handlowy z IV wieku.

Dzięki opisom poszczególnych statków poznajemy kierunki ekspansji geograficznej mocarstw (cesarstwa rzymskiego, Normanów, Fenicjan czy Chińczyków). Zwyczaje ludów, które się poruszały jednostkami, ich ekonomię, a także dążenia i ambicje czy...wynalazki. 

Oczywiście nie mogło zabraknąć w książce słynnych wypraw, jak ta Kolumba  czy Magellana, ale znajdziemy tutaj także opis konstrukcji wyjątkowych z jakiegoś powodu – nowatorskich rozwiązań, wielkości, szybkości…albo na przykład okoliczności zatonięcia czy wręcz zaginięcia (jak np. angielska „Mary Rose” z XVI wieku czy „Spray” Joshuy Slocuma). Są tu słynne wyprawy badawcze (niezapomniana Kon-tiki ale i DSV Alvin, niewielki pojazd podwodny, który zrewolucjonizował badanie oceanów). Żaglowce, parowce, wielkie statki pasażerskie i okręty wojenne, katastrofy (tak jak ta Titanica) oraz światowe skandale („Amistad”, przejęta przez niewolników, których późniejszy proces sądowy przykuł uwagę całego świata czy SS „Torrey Canyon”, supertankowiec który spowodował gigantyczny wyciek ropy do mórz i katastrofę ekologiczną. Mamy tu wielkie bitwy (np. tę pod Trafalgarem), podstępne ataki (RMS „Lusitania”) czy szpiegowskie podchody (działania francuskich szpiegów w celu uszkodzenia „Rainbow Warrior”, statku należącego do Greenpeace). Autor porusza się swobodnie po rozmaitych epokach i krajach, od prawie 3 tys. przed n. e. aż po czasy współczesne, gigantyczne transportowce, liniowce i statki wiertnicze.

 

Niesamowicie ciekawa książka pokazująca dzieje świata z punktu widzenia transportu morskiego. Pełno w niej odnośników, ilustracji i zdjęć, faktów i ciekawostek.

Dla każdego miłośnika morza i historii.

 

Tytuł: 50 okrętów, które zmieniły bieg historii

Autor: Ian Graham

Oficyna Wydawnicza Alma-Press Sp. z o.o.

Tagi: okręty, recenzja, Alma-Press, Ian Graham
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 23 lutego

Do portu w Akrze zawinął "Borobudur", replika starożytnego statku ludów zamieszkujących Indonezję, co potwierdziło tezę, że dzisiejsi budowniczowie nie zapomnieli rzemiosła żeglarskiego. Rejs z Dżakarty trwał 7 miesięcy, a statkiem dowodził Philip Beal.
poniedziałek, 23 lutego 2004
Zmarł nestor polskiego żeglarstwa Zygmunt Twardowski, pracownik Gdańskiej Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu. W latach 1956-1957 był mistrzem Polski w klasie Finn, później prowadził kadrę narodową w tej klasie.
niedziela, 23 lutego 2003
Kpt Krzysztof Baranowski na jachcie "Polonez" opłynął przylądek Horn jako pierwszy polski żeglarz-samotnik.
piątek, 23 lutego 1973
Odbył się w Warszawie pierwszy powojenny, a XV z kolei Sejmik PZŻ; na prezesa PZŻ wybrano Kazimierza Białkowskiego.
sobota, 23 lutego 1946
Urodził się Juliusz Sieradzki, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, uczestnik olimpiady w Kilonii (1936 r.), projektant małych jachtów mieczowych, także jachtu kabinowego "Farys". Konstruktor popularnej Omegi (1942 r.). Był pierwszym mistrzem Polski w klasi
piątek, 23 lutego 1912