Wszystko wskazuje na to, że statek, którego nikt nie chciał, zakończy wreszcie swoją tułaczkę. Z danych udostępnianych przez marinetraffic.com wynika, że Ruby od dzisiaj cumuje porcie zewnętrznym Great Yarmouth w Wielkiej Brytanii. Co sie stanie z jego ładunkiem?
Dla przypomnienia
22 sierpnia Ruby (IMO 9626390) wyruszył z rosyjskiej Kandałakszy i miał udać się na Wyspy Kanaryjskie. Na Morzu Barentsa natknął się jednak na sztorm, który uszkodził jego kadłub, śrubę napędową oraz ster. Jednostka tymczasowo schroniła się w Tromsø w Norwegii, jednak tamtejsze władze nie zezwoliły na dłuższy pobyt z uwagi na niebezpieczny ładunek statku (20 tys. ton saletry amonowej).
Podobne stanowisko prezentowały wszystkie porty, do jakich potencjalnie miał udać się Ruby. Trudno się zresztą dziwić: saletra jest niebezpiecznym materiałem z uwagi na ekstremalne zagrożenie wybuchem, czego dowiodły wydarzenia z poprzednich lat (m. in eksplozja w Bejrucie w 2020 roku).
Damy radę
Mimo wszystko znalazł się port, którego władze zgodziły się przyjąć „pływającą bombę”, jak zaczęto nazywać nieszczęsny statek. Co więcej, wygląda na to, że jego ładunek zupełnie nie robi wrażenia na zarządzie Great Yarmouth Port. Jak powiedział Richard Goffin, dyrektor portu, „Great Yarmouth ma zdolność do obsługi materiałów niebezpiecznych, a rozładunek i przeładunek takich materiałów i ładunków jest powszechną praktyką w naszej grupie portowej.”
Dyrektor podkreślił też, że jego zespół świetnie zna się na przestrzeganiu rygorystycznych protokołów bezpieczeństwa, a rozładunek jednostki odbędzie się zgodnie z normami brytyjskimi oraz międzynarodowymi.
Nie można było tak od razu?
Najwyraźniej nie. Trzeba pamiętać, że decyzja o przyjęciu statku przewożącego tak niebezpieczny ładunek, leżała nie tylko w gestii władz portowych. To rozwiązanie musiało uzyskać również aprobatę rządu Wielkiej Brytanii oraz brytyjskiego Departamentu Transportu.
Pozostaje mieć nadzieję, że specjaliści od trudnych ładunków rzeczywiście staną na wysokości zadania i cała procedura przebiegnie gładko, a Ruby – już po rozładowaniu i dokonaniu niezbędnych napraw – będzie kontynuował podróż.
Tagi: Ruby, saletra, Wielka BrytaniaA Maltese-flagged cargo ship MV Ruby is carrying 20,000 tons of ammonium nitrate – more than seven times the amount involved in the devastating 2020 Beirut blast.
— Samuel J. Rosenfeld ???????? תביא אותם הביתה... (@SamjLondon) October 28, 2024
The ship originally loaded its cargo in Russia in late August, and sustained damage to its hull and propeller during… pic.twitter.com/lPcAdM38bI