TYP: a1

Sund, przewodnik dla żeglarzy - Jerzy Kuliński

poniedziałek, 22 sierpnia 2022
Redakcja/MF

Od kiedy Jurek Kuliński wypuścił na świat pierwsze wydanie swojej locyjki, jak je nazywa, minęło sporo czasu – jakieś ćwierć wieku, tyle, że nawet zdążyli się urodzić i zdobyć patenty nowi żeglarze. I mam nadzieję, że ruszą na Bałtyk – oczywiście dlatego, że mam do tego akwenu olbrzymi sentyment, ale też dlatego, że Bałtyk jest wymagający i uczy sztuki żeglarskiej. Im z pewnością „Sund” Kulińskiego się przyda, bo jaki i inne locyjki jest czymś w rodzaju porad starszego kolegi, na co zwracać uwagę, jak się przygotować do rejsu i jak go bezpiecznie i z przyjemnością, zgodnie z regulaminem śp. Janusza Zbierajewskiego odbyć.

 

Od razu uprzedzam, że autor „Sundu, przewodnika dla żeglarzy” jest wytrwałym wielbicielem papierowych map, które – w przeciwieństwie do elektroniki – nie wyłączą się w środku nocy niespodziewanie, dzięki czemu znajdziemy tutaj dokładny opis wydawnictw, jakim warto zaufać. Choć w książce wskazówki dotyczące elektronicznego oprzyrządowania także będą – przygotował je Tadeusz Lis, znany tym, którzy odwiedzają stronę Jerzego Kulińskiego.

 

Sund to najkrótszy szlak wodny łączący polskie porty z Morzem Północnym. Jeżeli chcemy odwiedzić np. kopenhaską syrenkę, musimy zawrzeć znajomość z Sundem. Znajomość wymagającą, bo Sund jest znacznie ciekawszy niż nudne oranie wód oceanu – znajdziemy tu całą gamę zjawisk hydrologicznych, spory ruch jednostek, różnych statków, promów, kutrów i jachtów, bogate oznakowania nawigacyjne (a pod tym względem Sund może być wzorem), mocno niestabilny klimat, silne, wielokierunkowe prądy wody, będące, co ciekawe, wynikiem nie pływów, a wiatrów. Ale jednocześnie to akwen niezwykle ciekawych portów, a autor w drugim wydaniu locyjki opisał dokładnie zaledwie jakąś połowę z nich, czyli 36.

 

Locja zaczyna się krótkim ogólnym opisem Sundu, wyliczeniem ważniejszych latarni morskich i świateł nawigacyjnych, podpowiedziami dotyczącymi pomocy nawigacyjnych. Osobny rozdział poświęcony jest słynnemu mostowi nad Sundem, potem poczytamy trochę o kanale Fastelbro, żeby ostatecznie przejść do opisu kolejnych portów. Dosyć dokładnego – wyposażenie i usługi na przystani, podejście, opis miejscowości i lokalnych – o ile takie istnieją – atrakcji. Wszystko zaopatrzone w rysunki, mapy i zdjęcia. Do tego od czasu do czasu autor dodaje wrażenia i wnioski ze swoich pobytów w opisywanych miejscach – tak, żeby Czytelniczka/Czytelnik mieli wrażenie jego obecności w nawigacyjnej.

 

Tytuł: Sund, przewodnik dla żeglarzy

Autor: Jerzy Kuliński

Wydawnictwo Nowator

 

 

 

Tagi: Jerzy Kuliński, Sund, Bałtyk
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 19 maja

Yves Parlier na katamaranie "Mediatis Region Aquitaine" bije rekord 24-godzinnej żeglugi w klasie 60-stopowej z wynikiem 585,5 Mm (o 45,5 Mm lepiej od poprzedniego rekordu).
piątek, 19 maja 2006
W Breście zakończył rejs trimaran "Sport Elec", jacht z pięcioosobową załogą na pokładzie; okołoziemską trasę przebyto w 71 dni, 14 godzin, 22 minuty i 8 sekund, co było ówczesnym rekordem Jules Verne Trophy.
poniedziałek, 19 maja 1997
Na "Nord IV" z San Francisco wyruszył w samotny rejs dookoła świata Andrzej Urbańczyk; trasa wiodła przez Cieśninę Torresa do portu Darwin, potem do Kapsztadu i Panamy i z powrotem do San Francisco (24.06.1984 r.).
środa, 19 maja 1982
W San Francisco urodził się Paul Cayard, jeden z najbardziej słynnych żeglarzy morskich na świecie.
wtorek, 19 maja 1959
Z Falmouth na jachcie "Emmanuel" wyruszył w rejs przez Atlantyk trasą północną komandor R. D. Graham; dotarł do Saint John's na Nowej Fundlandii (z krótkim postojem w Bantry w południowej Irlandii).
piątek, 19 maja 1933